Menu

Haberler

Edebistan Tüm Yazılanlar

  • ŞAİR SAMİ BAYDAR VEFAT ETTİ
    ŞAİR SAMİ BAYDAR VEFAT ETTİ

    Şair Sami Baydar Vefat etti. 29 Ekim 2012 tarihinde kalp krizinden vefat eden Sami Baydar’a rahmet, kederli ailesine, dostlarına, sevenlerine ve şiir camiasına başsağlığı diliyoruz. Hayriye Ünal’ın, elli yaşında vefat eden Sami Baydar’la ilgili bir yazısını aşağıda paylaşıyoruz. www.edebistan.com web ekibi HAYRİYE...

  • 'SAĞ BAKIŞ'LA '68 KUŞAĞI
    'SAĞ BAKIŞ'LA '68 KUŞAĞI

    Türk siyasetindeki toplumsal hareketlerin ortaya çıkışı Osmanlı'nın Tanzimat'la hızlanan Batılılaşma hareketinin bir uzantısı şeklindedir. Model olarak Batı demokrasi modelini kendine örnek alan Türkiye cumhuriyeti, süreç içinde Batı'nın tüm kurumlarını aynen aktarma yoluna girmiş, bu süreç toplumsal yapımızda da zaman zaman çal...

  • DERYAY-I SİM İÇİNDE ZÜMRÜT GERDANLIK 'SULTAN AHMET ÇEŞMESİ'
    DERYAY-I SİM İÇİNDE ZÜMRÜT GERDANLIK 'SU...

    http://www.youtube.com/watch?v=GqoVmsdk3HE&feature=BFa&list=PLF17A3134B0A38DC5&index=1 Bâb-ı Hümâyun… Sultan Üçüncü Ahmet Hân, güzel yüzünü ve mercan mevceli gözlerini annesi Rabia Gülnûş Emetullah Sultan’dan mı almış? Öyle olmasa ikindi güneşinin bu solgun saatinde varlığın orta yerinde dehrin gözleri gibi par...

  • CELALİ
    CELALİ

    Osmanlı’dan Türkiye’ye evrilirken temel mesele halkın hangi kalkınma modeline göre teşkilatlandırılacağı hususu idi. Bu noktada Cumhuriyet elitlerinin karşısında geniş bir köylü nüfus bulunduğu açıktır. Dindar ve köylü bir nüfus. Osmanlı’nın gölgesini üzerinde taşımak istemeyen “yeni” bir devlet için mücadele edilmesi gereken de...

  • EDEBİYATIN DÜŞÜNCE VE İNANÇLA İMTİHANI
    EDEBİYATIN DÜŞÜNCE VE İNANÇLA İMTİHANI...

    Edebiyatın düşünceyle, inançla, bir dünya görüşüyle bağlantıları hakkında yazmak, bu alanlardaki yansımaları, salınımlarıyla ilgili eleştiriler getirmek, yeni ve daha sahici bir perspektif önermek öteden beri epeyce netameli bir konudur. Tanımlanmaya çalışıldıkça, konuşulup tartışıldıkça hem kendine özgü evreni genişleyen hem...

  • KÖYLÜLERİ NİÇİN ÖLDÜRMELİ?
    KÖYLÜLERİ NİÇİN ÖLDÜRMELİ?

    Şükrü Erbaş’ın şiiri köylüleri niçin öldürmeliyiz? diye sormaktadır. Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında Türkiye’de bir köylü sorunu vardır. Şimdi artık halkımız kentlidir. Türkiye’nin köylülükle mücadelesi 1923’te iktisadî politikaların planlanması ile başlamıştır. Gazi Paşa, kongrede şöyle demektedir: “Hakimiyet-i Milliye, hakimi...

  • KADİM BİR CÜMLE: SALTANAT KAPISI
    KADİM BİR CÜMLE: SALTANAT KAPISI

    http://www.youtube.com/watch?v=XzeKtiZ1UN8&feature=related Surlar… Tarih kitaplarına göre Bursa surlarının yapılışı tâ İ.Ö. I. yüzyıla dayanıyor… Taşların hafızası ise daha ötelerden fısıldıyor; “Mevsimi oku!” diyor. Başımı kaldırıp gökyüzüne bakıyorum. Sonsuz ve bulutsuz bir mavilik… Oysa biraz beyaz bulut olsaydı ...

  • PENCEREDENİZLER 28
    PENCEREDENİZLER 28

    bismihi teala ...19 eylül 1428 salı/ist... otobüsde alparslan kitabını bitirdim. a.b.ş, koca alparslan’ı başarısız ve a’cemî bir âşığa ve bir oymak başbuğuna ve şarabları-kımızları da şuruba/şerbete indirgeyip, yalınkat bir anlatı çiziktirmiş. roman diyojen’i harpden hemen sonra kabul edemediği hadisesine de hiç değin(e...

  • PENCEREDENİZLER 27
    PENCEREDENİZLER 27

    bismihi teala ...17 eylül 1428, pazar/ist... dün hastahaneye gittim (çapa). hastalanan yaşlılar, hele ki ağır(ca) bir ameliyat geçirmiş ise, yakınlarından dolaşmağa gelen olmazsa, diye (ihtimali için bile) gücenip ağlıyor. –ve hatta bahs-i diğer: uzun süre çocuklarından ayrı kalan yaşlılar, âdetâ, onlar gelip etrafın...

  • ...VE 'UZUN HİKAYE' SİNEMALARDA...
    ...VE 'UZUN HİKAYE' SİNEMALARDA...

    Osman Sınav‘ın yaklaşık 10 yılın ardından hayata geçirdiği, Kenan İmirzalıoğlu ve Tuğçe Kazaz’ın başrollerini oynadığı, yaşanmış bir dönem hikayesinden uyarlanan “Uzun Hikaye” 12 Ekim itibariyle sinemlarda gösterime girdi. “Uzun Hikaye“, 1950′li yıllarda Bulgaryalı Ali’nin delikanlılık çağlarında Eyüp’te yazlık sinema işletme...

  • MANİPÜLE EDİLMİŞ MİTOLOJİ NE İŞİMİZE YARAR?
    MANİPÜLE EDİLMİŞ MİTOLOJİ NE İŞİMİZE YAR...

    'Anlamak için inanıyorum' Augustinus Bizdeki mitoloji (Doğu'ya ait mitolojiler) hala turizm envanteri olarak tarihsel kalıplarla yorumlanmakta ve  geçmişin statik evrakları olarak parşömen değeri görmektedir. Fotoğraf sanatının merceklerarası ilişkisinde mitolojik göstergeler, 'en iyi görüntü' en iyi parçaya ait olmak koşulu ...

  • MÜNİR'İ VE GAZELİ BİLEN BALIKÇIDAN ITRİ'Yİ BİLMEYEN ENETELEKTÜRELE... HATTA MÜZİSYENE!
    MÜNİR'İ VE GAZELİ BİLEN BALIKÇIDAN ITRİ'...

    Muhtemelen ellili veya altmışlı yıllar. Münir Bey'in (Nureddin) İstanbul'da 'Münir Bey' olduğu zamanlar. Birçok yasaklamalara rağmen, besbelli Osmanlı kültürünün miras bıraktığı kulak zevkinin henüz yok olmadığı günler. Düşünün, bir balıkçı Münir Nureddin'i tanıyor ve mehtaplı bir yaz gecesinde denizde balık avlarken sahilden ge...

  • SİZDEN KİM USANASI
    SİZDEN KİM USANASI

    Dilsüzler haberini kulaksız dinleyesi Dilsüz kulaksuz sözin cân gerek anlayası Dinlemedin anladuk, anlamadın dinledük Girçek erün bu yolda yoklukdur ser-mâyesi Biz sevdük ‘âşık olduk, sevildük ma’şûk olduk Her dem yini dirlikde sizden kim usanası. Yitmiş iki dil seçdi aramuza söz düşdi Ol bakışı biz bakduk y...

  • TEOMAN DURALI'NIN MEDENİYET FİKRİ
    TEOMAN DURALI'NIN MEDENİYET FİKRİ

    Teoman Duralı medeniyet meselesini kültür kavramından hareketle almaktadır. Kültür kavramını da din ile ilişkilendirir: “Kültürün üç esası vardır: Yaşamak için zorunlu ihtiyâçların karşılanması hüneri ki, buna zanaat denir; ve beşerin hemcinsleri, canlı ile cansız doğal çevresiyle kaçınılmazcasına kurduğu ilişkiler ağı ki, bu da...

  • PENCEREDENİZLER 26
    PENCEREDENİZLER 26

    bismihi teala ...08 eylül 1428, cuma/ist... aslında şu an itibarıyle zahiri/dile gelebilir bir dert ve tasa görünmüyor, âlemlerin rabbine binlerce ve sonsuzca şükür. ancak, yine de, adeta içsel (deruni) bir tatminsizlik, bir boşluk hissediliyor... belki bu, ruhun gurbette bulunuşundan (garibliğinden) naşi olabilir. böyle i...

  • KUTSAL DEĞİL, KUTLU TOPRAKLAR İÇİN MEKTUPLAR
    KUTSAL DEĞİL, KUTLU TOPRAKLAR İÇİN MEKTU...

    Aşkın diyarına kutlu yolculuğun çağrılan, seçilen yolcuları, yollara revan oldular. Sonbahara hazırlandığımız şu günlerde, koşuşturmalarımız arasına hac kafilelerini gönderme telaşına düşüyoruz. Aşk yolcuları, kutsal beldeye gitmenin heyecanını yaşarken, bizler de Hac mevsimini, kurbanı, Hz. İbrahim’i, Hz. İsmail’i, Hz. Hacer’i ...

  • PENCEREDENİZLER 25
    PENCEREDENİZLER 25

    bismihi teala ...26 ağustos 1428, cumaertesi/ist... —«düşünmemi engelliyorsun(uz) ve bu, bana (bir insan’a) edilebilecek kötülüklerin en kötülerindendir.» (kendimden alıntı) ...29 ağustos 1428, salı/ist... gece üçde kalkıp okudum. altıda sabah namazını kıldım. biraz daha okuyup, yedibuçuk gibi yatdım. kalktığımda saa...

  • PENCEREDENİZLER 24
    PENCEREDENİZLER 24

    bismihi teala ...05 şevval 1433, pencşenbe/kirmastı... dün, okumakda bulunduğum kitabın kapağındaki adına (“islam ve insanlığın kaderi” –gai eaton) bakan yedi yaşındaki ömer, dedi ki: «baba, okuduğun kitabların adında hep islam var. bakıyorum, bakıyorum, hep islam’ı görüyorum?!» bu meraklı soru cümlesine karışılık, dedi...

  • SERKAN TÜRK'TEN YENİ ÖYKÜ KİTABI...
    SERKAN TÜRK'TEN YENİ ÖYKÜ KİTABI...

    Serkan Türk’ün yeni öykü kitabı TANRI'NIN YALNIZ KIRLARI, Dedalus Yayınları arasından çıktı. Serkan Türk kitaplaşan yeni öykülerinde, Tanrı’nın Yalnız Kırları Mahalle meydanlarından, sokağın kuytusuna inip, oradan Tanrının yalnız kırlarına uzanan bir okuma yolculuğuna çağırıyor bizi. “İçimiz Çölse Biri Geçmiştir”in şairi geçt...

  • İSLAMCILIK: YENİLENİN TAKLİDİ VE MODERN MESİHÇİLİK
    İSLAMCILIK: YENİLENİN TAKLİDİ VE MODERN ...

    1648 Westphalia öncesi dönemde Hıristiyanlık, Batılı kozmopolitanizm içinde evrensel birleştiriciliğe sahipti.Din olarak Hıristiyanlığın krize girmesi ile birlikte, dinini medeniyete dönüştüren Batılı kozmopolitanizm, bir tür seküler Mesihçilik yarattı. Bu sürece bağlı olarak, daha önce din bağlamında kurulan geleneksel “hak/bat...