Menu
Öykücüler Sözlüğü • YUSUF ZİYA BAHADINLI

YUSUF ZİYA BAHADINLI

1927’de Bahadın/Yozgat’ta doğdu. Yozgat Ortaokulu, Pazarören Köy Enstitüsü (1944), Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü, Balıkesir Eğitim Enstitüsü, Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü’nde (1950) okudu. İspir’de öğretmenlik yaptı (1950-58), kısa bir süre Türk Hava Yolları’nda çalıştı. 1958’de bir yayınevi kurma amacıyla İstanbul’a geldi. Hür (1958-74) ve Yeni Dünya (1974-1990) yayınevlerini kurdu, İlke (1974) ve Yeni Dünya adlı (6 sayı) dergileri çıkardı. Kuruluşundan kısa bir süre sonra üye olduğu TİP’in Yozgat örgütlenmesini yaptı ve buradan Milletvekili seçildi (1965-69). Ankara’da çıkan Emek dergisindeki bir yazısı yüzünden yargılandı. 12 Eylül darbesi nedeniyle, 1979 Mart’ında bir yıl için gittiği Avrupa’da 12 yıl kaldı; 141 ve 142. Maddelerin kaldırılmasından sonra Türkiye’ye döndü (1991). Edebiyat hayatına 1946’da Öğretmen Sesi dergisinde yayınlanan Dertler-Dermanlar adlı piyesiyle başladı. Çalışkan yerine Bahadınlı soyadını aldıktan sonra (1952) yazılarında hep bu soyadını kullandı. Öykü, deneme ve siyasi yazıları Varlık, Türkiye Yazıları, Yürüyüş, Yazko Edebiyat, İlke, Yeni Dünya, Adam Öykü dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Güllüceli Kâzım (1965), Güllüceyi Sel Aldı (1972), Gemileri Yakmak (1977), Açılın Kapılar (1985), Devekuşu Rosa (1991), Lidya-Gözleri Yaprak Yeşili (1996) adlı romanları, Türkçe Deyimler ve Kaynakları (1958), Türkçe Deyimler Sözlüğü (1971), Atasözleri Sözlüğü (1972) adlı sözlükleri, Dört Sosyalist (1970), Öyle Bir Aşk (1993) adlı anı-gezi, ve Türkiye’de Eğitim sorunu (1978) adlı inceleme kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

İtin Olayım Ağam

(Hür, İstanbul 1964, 12 öykü: İtin Olayım Ağam; Bir Bazlama; Gül Yüzlü Efendim; Bacım; Şehriban’ın Saçları; Allah de Azap Ali; Ankara Kapıcısı; Otuz Beş Yıl; Bir Çift Sürek; Avukat, Yaşlı Kadın, Bir de Süleyman; Pencere; Aydınlığa Çağrı)

Haçça Büyüdü Hatiş Oldu

(Yeni Dünya, İstanbul 1978, 6 öykü: Hatça Büyüdü Hatiş Oldu; Mus-tafa’nın Kağnısı; Peri Kızı; Tabanca Çekildi mi Vurulur; Liza’nın Elleri; Platonculuğa Paydos)

Geçeneğin Karanlığında

(Yeni Dünya, İstanbul 1982, 7 öykü: Geçeneğin Karanlığında; Türkenkoffer; Sapa; Çilli de Çilli; Milyarlarca İstiridyeler; Gözlerinin Akı Kızıla Kesmişti; Işıltı)

Titanik’te Dans

(Yeni Dünya, İstanbul 1986, 9 öykü: Bir Ses; Şeftaliler Çiçek Açtı; Sıcaklık; Dokuz Yüz Leyla; Sessiz Şahin; Sera; Titanik’te Dans; On Bir Bir Kala; Evcili Ana)

Tavandaki Kırmızı

(Morbenek, İstanbul 1999)