Menu
Öykücüler Sözlüğü • YILMAZ GÜNEY

YILMAZ GÜNEY

1937’de Yenice köyü/Adana’da doğdu. Asıl adı, Yılmaz Pütün. İlk ve orta öğrenimini Adana’da tamamladı. Pamuk işçisi, muhasebeci olarak çalıştı; kimi film şirketlerinin bölge temsilciliklerinde görev aldı. Bir süre AÜ Hukuk Fakültesi’nde, İÜ İktisat Fakültesi’nde okudu, ikisini de bitirmedi. İstanbul’da tanıştığı Atıf Yılmaz’ın yardımıyla sinema sanatçısı oldu. 1956’da Onüç dergisinde yer alan bir yazısında komünizm propagandası yaptığı iddiasıyla yargılandı, 18 ay hapis yattı (1961-62). Hapisten çıkınca sinema hayatını sürdürdü; “At, Avrat, Silah” filmiyle yönetmenliğe başladı (1966). Siyasal nedenlerle tekrar tutuklandı, yaklaşık iki yıl hapis yattı (1972-74). Başrollerini kendisinin üstlendiği Çirkin Kral, Umut, Baba, Arkadaş adlı filmleri yönetti. Endişe filminin Adana’daki çekimi sırasında çıkan olaylarda Yumurtalık Savcısı’nı öldürünce 19 yıl hapse mahkum edildi. Zeki Ökten’in yönettiği Sürü ve Düşman filmlerini, Şerif Gören’in yönettiği Yol filminin senaryolarını hapishanede yazdı. Isparta Cezaevi’nden kaçarak Fransa’ya sığındı, 1983’te TC vatandaşlığından çıkarıldı. Kansere yakalandı ve 1984’te Paris’te öldü. İlk öyküleri 1954’ten itibaren (Yılmaz Pütün) imzasıyla Yeni Ufuklar ve Onuç dergilerinde yayınlandı. Sonraki öyküleri kendisinin çıkardığı Mayıs, Nihat Behram’la çıkardıkları Güney (1977-80) dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Boynu Bükükler (1966, Boynu Bükük Öldüler, 1971), Soba, Pencere Camı ve İki Ekmek İstiyoruz (1977) adlı roman, Arkadaş (1975), Umut (1975), Endişe (1976), Seyit Han (1976), Ağıt (1976), Zavallılar (1976), Baba (1976), Acı (1977), Kızılırmak Karakoyun (1977), Aç Kurtlar (1977), Hudutların Kanunu (1977), Yol (?) adlı senaryo kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

Hücrem

(İshak Basm,, İstanbul 1975; Güney Filmcilik, İstanbul 1997, 1 uzun öykü: Hücrem)

Salpa

(Özen Basm., İstanbul 1975; Güney Filmcilik, İstanbul 1976, 1 uzun öykü: Salpa)

Sanık

(İshak Basm., İstanbul 1975; Can, İstanbul 1988, 1 uzun öykü: Sanık)

Oğluma Hikayeler

(?, İstanbul 1975)

Yunan Bıçağı

(Umut, İstanbul 1990, Üç film öyküsü: Yunan Bıçağı; Yol; Sürü’nün Hikaye Olarak Bilincimde Döllenişi)

Ölüm Beni Çağırıyor

(Yaba, Ankara 1991, 5. basım, 1994, 13 öykü: Üç Bilinmeyenli Eşitsizlik Sistemleri; Unutulmuş Adam; İçimizden Biri; Ölüm Beni Çağırıyor; Kötüsünü de Seviyormuşum Şu İnsanların; Yasaklar Hiç Bitmeyecek; Yarınlara Usançlı Tutku; Mavisiz Yalnızlık; Deli Çocuklara Şarkı; Ona; Sürüngenler; Lastik; Oğluma Hikayeler: Hayata Seyirci Kalmak Kötüdür Oğlum)