Menu
Öykücüler Sözlüğü • VÜS'AT O. BENER

VÜS'AT O. BENER

1922’de Samsun'da doğdu. Tam adı, Vüs’at Orhan Bener. İlkokulu Erzincan’da (1932), ortaokulu Sivas’ta (1936) bitirdi. Bursa Askeri Işıklar Lisesi’nde (1939), Harp Okulu’nda okudu (1941). Levazım asteğmeni olarak Dikili ve Ankara’da görev yaptı. Siirt’te kıdemli yüzbaşı iken kendi isteğiyle ayrıldı (1953). Devlet istatistik Enstitüsü’nde memur, Ulus gazetesinde gece musahhihi, Cebeci İmam Hatip Okulu’nda Türkçe öğretmeni olarak çalıştı. AÜ Hukuk Fakültesi’ni bitirerek (1957) Ticaret Bakanlığı’nda raportör, Karayolları Genel Müdürlüğü’nde hukuk müşaviri (1959-78) olarak çalıştı ve emekliye ayrıldı. Sendika danışmanı (1972-92) olarak tekrar iş hayatına döndü ve 1992’de ikinci kez emekli oldu. 1950’de New-york Herald Tribüne gazetesi ile Yeni İstanbul gazetesinin ortaklaşa düzenledikleri öykü yarışmasında “Dost” öyküsü ile üçüncülüğü kazanınca edebiyatta karar kıldı. 1952’den itibaren öyküleri Seçilmiş Hikâyeler, Varlık, Yeditepe, Dönem, Gergedan, Argos ve Gösteri dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Buzul Çağının Virüsü (1984), Bay Muannit Sahtegi’nin Notları (1991) adlı roman, Ihlamur Ağacı (1962), İpin Ucu (1989) adlı oyun, Manzumeler (1994) adlı şiir kitapları bulunmaktadır. Siyah Beyaz ile 1993 Yunus Nadi Öykü Ödülü’nü (M. Zaman Saçlıoğlu’yla paylaşmalı) ve 1993 Sedat Simavi Vakfı Ödülü’nü (Oktay Akbal’la paylaşmalı) kazananan Vüs’at O. Bener, 2005’te Ankara’da öldü.

Öykü Kitapları:

Dost

(Seçilmiş Hikâyeler, Ankara 1952; Milliyet, İstanbul 1977, Yaşamasız’daki öykülerle birlikte 29 öykü: Dost; Istakoz; Havva; Kömür; Dam; Kibrit; Sarhoşlar; Koku; Akraba; Boşyücelik; Yazgı; Suçüstü; İlki; Batak; Acamı; Kan; Maskara; Anlaşılmayan; Yaşamasız; Pazarlık; Sal; Kovuk; Leble-bici; Hasan Hüseyin; Avuntu; Barda; Monolog; Kuş; Öfke)

Yaşamasız

(Dost, Ankara 1957)

Siyah Beyaz

(İletişim, İstanbul 1993, 17 öykü: Siyah-Beyaz; Kırık Fincanlar; Cezaevi Günleri; Nihavent Saz Semaisi; Reji Yangını; Bisiklet; Ergenekon; Bitli Şair; Minik Kuş; Geçmişe Yolculuk; Kurban; İstanbulin Şarkı; Bavul; Sümbül; Bir Lahza-i Tahattur; Tuzak; Sır)

Mızıkalı Yürüyüş

(İletişim, İstanbul 1997, 1 uzun öykü: Mızıkalı Yürüyüş)

Kara Tren

(İletişim, İstanbul 1998, 30 öykü: Tepede; Saklı Tutulan; Pasta; Brucella; Kara Tren; Fotoğraflar; Yok Nikah; Buluşma; Uçak Korkusu; Telgraf; Gece Düzelmeciliği; Optalidon; Doğum Yılı; Sanık Sandalyesinde Üniformalı Bir Adam; Düğün Geceleri I/Köpek Memesi; Düğün Geceleri II/ Horlama; Düğün Geceleri III/ Öç Alma; Sünnet; Yaylı Çalgılar; Bir Tutam Saç; Ölüm Hak, Miras Helal; M.R.; Odayı Ayırmak Sorunsalı; Düet; Müsaade Sizin; Fattuş; Zaman Kıskacı; Gaipten Bir Ses; Final Yaygarası; Tortu)

Kapan

(İletişim, İstanbul 2001, 21 öykü: Palto; Dönüşsüzlüğe Övgü; Ya Herru Ya Merru; Kurtuluş; Yanılgı mı?; Uyumak; Kapan; Durum; Sayıklama; Yorumsuz; Çıkmaz Sokaklarda; Kulak; Yakınma; Nine; Tiryaki; Sorular; Kaya; Tabanca; Bir Bardak Sıcak Çay; Bağımlılar Koğuşu; Mahmut Bey)

Dost/Yaşamasız

(YKY, İstanbul 2003, 32 öykü: Dost; Istakoz; Havva; Kömür; Dam; Kibrit; Sarhoşlar; Korku; Akraba; Boş Yücelik; Yazgı; Suçüstü; İlki; Batak; Acamı; Kan; Maskara; Anlaşılmayan; Yaşamasız; Pazarlık; Sal; Kovuk; Leblebici; Hasan Hüseyin; Avuntu; Barda; Monolog; Kuş; Öfke; Biraz da Ağla Descartes; Laedri; Bakanlık Makamı)