Menu
Öykücüler Sözlüğü • TOMRİS UYAR

TOMRİS UYAR

1941'de İstanbul'da doğdu. Şair Turgut Uyar’ın karısı. İlköğrenimini Taksim Yeni Kolej'de (1952), ortaöğrenimini High School (1957) ve Arnavutköy Amerikan Koleji'nde tamamladı (1961). İÜ Gazetecilik Enstitüsü'nü bitirdi (1963). Ü. Tamer ve C. Süreya ile birlikte Papirüs dergisinin kurucuları arasında yer aldı. Bir süre Boğaziçi Üniversitesi’nde karşılaştırmalı edebiyat dersleri verdi. Yazarlığı ve çevirmenliği tek uğraş edindi. Edebiyat hayatına 1965’te Türk Dili dergisinde yayınlanan "Kristin" adlı öyküsüyle başladı. Öykü, yazı ve günlükleri Varlık, Dost, Yeni Dergi, Papirüs, Yeni Edebiyat, Soyut, Gösteri, Yeni Düşün, Gergedan, Argos, Adam Öykü dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Gündökümü 75 (1976), Sesler, Yüzler Sokaklar (1981), Günlerin Tortusu: Bir Uyumsuzun Notları (1985), Yazılı Günler 1985-1988 (1989), Gündökümü 1975-1980: Bir Uyumsuzun Notları (1989), Tanışma Anıları 1989-1995 (1995), Yüzleşmeler: Bir Uyumsuzun Notları 1995-1999 (2000) adlı günlük, Çağdaş Amerikan Öyküleri (1980), Hint Masalları: Şekerden Bebek (1982), Amerikan Hikayeleri Antolojisi (1983), Sonsuz ve Öbürü (S. Nezir’le birlikte, 1985), Şiirde Dün Yok mu: Turgut Uyar Üzerine Yazılar (1999) adlı seçki, derleme, biyografi, F.S. Fizgerald, E. A. Poe, J. Rulfo, Lucretius, A. de Saint Exupery, V. Woolf, J. L. Borges, başta olmak üzere çak sayıda batılı yazardan çeviri kitapları bulunan Tomris Uyar 2003’te İstanbul’da öldü. Yürekte Bukağı’sıya 1979, Yaza Yolculuk’uyla 1986 Sait Faik Hikaye Armağanı’nı kazandı.

Öykü Kitapları:

İpek ve Bakır

(Bilgi, Ankara 1971, 17 öykü: Çiçek Dirilticileri; Temmuz; Kuytuda; Konuk; Rüzgarı Düşün; Dağlar Seda Verip Seslenmelidir; “Bir Günün Sonunda Arzu”; Mazi Kalbimde Bir Yaradır: 1. Düğün; 2. Gün Döndü; 3. Uzaktan Yoldan; 4. Biraz Daha; Yürek Hakkı; Ovasız; Kurban; Allı Turna; Evin Sonu; “Sarmaşık Gülleri”)

Ödeşmeler ve Şahmeran Hikayesi

(Sinan, İstanbul 1973, 13 öykü: Önsöz; Köpük; Çiçeklerle; Güler Yüzlü Bir Komşu; Dön Geri Bak; Elişi Göllerde; Eptalikos Üçlüsü: Köpek Gezdiricisi; Derin Kazın; Sağlar; Yusuf ile Zeliha; Sevdalılar; Ormanların Gümbürtüsü; Şahmeran Hikayesi)

Dizboyu Papatyalar

(Okar, İstanbul 1975; Adam, İstanbul 1982, 24 öykü: İpek ve Bakır: Çiçek Dirilticileri; Temmuz; Kuytuda; Konuk; Rüzgarı Düşün; Dağlar Seda Verip Seslenmelidir; “Bir Günün Sonunda Arzu”; Mazi Kalbimde Bir Yaradır: 1. Düğün; 2. Gün Döndü; 3. Uzaktan Yoldan; 4. Biraz Daha; Yürek Hakkı; Ovasız; Kurban; Allı Turna; Evin Sonu; “Sarmaşık Gülleri”; Dizboyu Papatyalar: Hakların En Güzeli; Yaz Suyu; Şen Ol Bayburt; Dizboyu Papatyalar; Ömür Biter Yol Biter; Limanda; Aykırı Dal Üstüne)

Yürekte Bukağı

(Okar, İstanbul 1979, 10 öykü: Anlat Bana; Güneşli Bir Gün; Süt Payı; Ayşe Haklı; Akan Sularla; Düş Satmak; Ilık, Yumuşak, Kahverengi Şeyler; Dikkat! Kırılacak Eşya; Uzun Ölüm; Yürekte Bukağı)

Yaz Düşleri/Düş Kışları

(Ada, İstanbul 1981, 9 öykü: Kuskus; Filizkıran Fırtınası; Metal Yorgunluğu; Beyaz Bahçede; Oyun; Bayırdaki Ilgım; Zula; Rus Ruleti; Kuşluk Rakısı)

Gecegezen Kızlar

(Ada, İstanbul 1983; Can, İstanbul 1991, 10 öykü: Sonucu Belki; Ormandaki Ayna; Geriye Kalan Günlerimizin İlki; Kavalın Parmak İzi; Gecegezen Kızlar; Sonsuza Dönüş; Sue Ellen ile Recep’in Kaçınılmaz Karşılaşması; Alien; Yalnızağaç Durağı; Düşkırıcı)

Rus Ruleti-Dön Geri Bak

(Can, İstanbul 1985, 19 öykü: Yürekte Bukağı: Anlat Bana; Güneşli Bir Gün; Süt Payı; Ayşe Haklı; Akan Sularla; Düş Satmak; Ilık Yumuşak Kahverengi Şeyler; Dikkat! Kı-rılacak Eşya; Uzun Ölüm; Yürekte Bukağı; Yaz Düşleri Düş Kışları: Kuskus; Filizkıran Fırtınası; Metal Yorgunluğu; Beyaz Bahçede; Oyun; Bayırdaki Ilgım; Zula; Rus Ruleti; Kuşluk Rakısı)

Yaza Yolculuk

(Can, İstanbul 1986, 9 öykü: Gülümsemeyi Unutma; Son Sanrı; Kalenin Bedenleri; Küçük Kötülükler; Bol Buzlu Bir Aşk Lütfen; Yaz Şarabı; Kedibalı; Ölen Otelin Müşterileri; Düzbeyaz Bir Çağrı)

Sekizinci Günah

(Can, İstanbul 1990, 8 öykü: Kişisel Sorgulamalar; Kelepir; Dondurma; Yapayalnız Bir Gök; Mavikan Kokusu; Alte Liebe: Küçük Akşam Müziği; Pasaport; Manastırlı Hilmi Bey’e Beşinci Mektup)

Otuzların Kadını

(Can, İstanbul 1992, 8 öykü: Pentimento; Otuzların Kadını; Sarpsarı Dönüş Yolu; Fal; Gelgit; Pençe; Alatav; Çivi)

İki Yaka İki Uç

(Gendaş, İstanbul 1992, 10 öykü: Çiçek Dirilticileri; “Sarmaşık Gülleri”; Önsöz; Yaz Suyu; Ilık Yumuşak Kahverengi Şeyler; Süt Payı; Kuskus; Sonuncu Belki; Kedi Balığı; Yapayal-nız Bir Gök)

Aramızdaki Şey

(Can, İstanbul 1998, 8 öykü: Aramızdaki Şey; Tazı Payı; Güz Kızılı; Yavruağzı; Tahin – Pekmez Günleri; Pıhtı; Lal; Akşam Alacası)

Güzel Yazı Defteri

(YKY, istanbul 2002, 1 Uzun öykü)