Menu
Öykücüler Sözlüğü • TARIK BUĞRA

TARIK BUĞRA

1918’de Akşehir'de doğdu. İlk ve ortaokulu Akşehir'de okudu. İstanbul Lisesi'ni bitirdi (1936). İÜ Tıp ve Hukuk fakültelerinde bir süre okuduktan sonra kaydolduğu Edebiyat Fakültesi Türk Dili Edebiyatı Bölümü'nün son sınıfından ayrıldı. Şişli Terakki Lisesi'nde muallim muavini olarak işe başladı. Cumhuriyet gazetesinin açtığı yarışmada Oğlum(uz) adlı öyküsüyle bin liralık büyük ödüle layık görüldüğü ilan edildi. (1948). Ancak, Tarık Buğra'ya bu para yerine altın bir kalem ödül olarak verildi. Aynı yarışmada Doğan Nadi'nin bölük komutanı birinci ilan edildi ve bu zatın hikâyeci olarak adına ikinci bir kez daha rastlanılamadı. Sonraki öyküleri Çınaraltı, İstanbul, Yenilik, Yeditepe, Yücel, Küçük Dergi, Seçilmiş Hikâyeler, Dost ve Hisar’da yer aldı (1949-55). Akşehir'de Nasrettin Hoca gazetesini çıkardı (1949- 1952). Milliyet gazetesi, Vatan, Yeni İstanbul gazetesi (1952- 1956), Yol Dergisi (1968) ve Tercüman gazetesinde (1970-1976) sanat sayfaları düzenledi, fıkralar yazdı, yazı işleri müdürlüğü yaptı. Türkiye gazetesinde köşe yazıları yazdı. İbişin Rüyası adlı romanı sahnelendi (1972), İbiş’in Rüyası, Küçük Ağa ve Firavun İmanı dizi film olarak televizyona uyarlandı. Öykü kitapları dışında Siyah Kehribar (1955), Küçük Ağa (1963), Küçük Ağa Ankara’da (1966), İbişin Rüyası (1970), Firavun İmanı (1986), Bir Köşkünüz Var mı? (1978), Gençliğim Eyvah (1979), Dönemeçte (1980), Yalnızlar (1981), Yağmuru Beklerken (1981), Osmancık (1983), Dünyanın En Pis Sokağı (1989) adlı roman, Ayakta durmak İstiyorum (1966), Üç Oyun (1979), İbiş’in Rüyası (1982), Güneş ve Aslan / Patron (1988), Sıfırdan Doruğa / Patron (1994) adlı oyun, Gagaringrad-Moskova (1962), Gençlik Türküsü (1964), Düşman Kazanmak Sanatı (1979), Bu Çağın Adı (1996), Politika Dışı (1992), Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak (1995) adlı gezi-deneme ve anı kitapları bulunan Tarık Buğra, 1994’te İstanbul'da öldü.

Öykü Kitapları:

Oğlumuz

(Ege Matb., Ankara 1949, 13 öykü: Oğlumuz; Bacanak; Havuçlu Pilav Meselesi; Martı; Sihirli Ayna; Hayat Böyledir İşte; Ömer; Çok Sonra; Fal; Kel Melahat; İki İhtiyar; Kara Oğlan; Buhran)

Yarın Diye Bir Şey Yoktur

(Yenilik, İstanbul 1952, 15 öykü: Yarın Diye Bir şey Yoktur; Küllük; 087956’nın Sıfırı; Coğrafya Dersi; Şarap Şişeleri ve Kitaplar; Bitmemiş Senfoni; Söz Alma... Fakat Kimden?; Üstadla Konuştum; Borç; Kuyruklu Yıldız; Mağlûp; Ovaya Destan; Yarıda Kalan Aşk; İlk Aşk; Ayakkabı Gıcrıtısı, Hoparlör ve Şöhrete Dair)

İki Uyku Arasında

(Yeditepe, İstanbul 1954, 13 öykü: İki Uyku Arasında; Kurtuluş; Mavi Doç; Belediye Başkanımıza Dilekçe; Piyano ve Keman İçin; Beşinci; Ufacık Ölü; Ata Binmiş Ali Ağa; Meçhul Kahraman; şaheser Peşinde; Muhallebicide; Pazar Nöbetine ve Sınırlara Dair; Şehir Kulübünde)

Hikâyeler

(MEB, Ankara 1969, 39 öykü: Oğlumuz; Havuçlu Pilav Meselesi; Buhran; Ömer; Heyyi Hey; hayat Böyledir İşte; 087956’nın Sıfırı; Şehir Kulünü’nde; Kuyruklu Yıldız; Çocuklar ve Elmalar; Eşekarısı; Bacanak; Ata Binmiş Ali Ağa; Coğrafya Dersi; Ovaya Destan; Martı; Sözalma; Ayakkabı Gıcırtısı, Hoparlör ve Şöhrete Dair; Şarap Şişeleri ve Kitaplar; Bitmemiş Senfoni; Kardan Adam; “Gün Akşamlıdır”; Yarın Diye Bir Şey Yoktur; Var Olmak veya Olmamak; Yarıda Kalan Aşk; Mağlûp; İlk Aşk; Sevginin Bedeli; Kör; Otel Faresi; 45 Saniye; Küllük; Borç; Üstadla Konuştum; Beşinci; Piyano ve Keman İçin; Çifte Tabancalı Hafiye; Uzaklardan; Dostluk)

Yarın Diye Bir Şey Yoktur

(Ötüken, İstanbul 1979, 34 öykü: Oğlumuz: Oğlumuz; Havuçlu Pilav Meselesi; Hayat Böyledir İşte; Buhran; Martı; Karaoğlan; Ömer; Bacanak; Yarın Diye Bir Şey Yoktur: Yarın Diye Bir şey Yoktur; Kuyruklu Yıldız; Hiçbirşey Bilmiyormuşum; Küllük; Coğrafya Dersi; Üstadla Konuştum; Söz Alma... Fakat Kimden; Bitmemiş Senfoni; Borç; Ayakkabı Gıcırtısı, Hoparlör ve Şöhrete Dair; 087956’nın Sıfırı; Şarap Şişeleri ve Kitaplar; Sonrakiler: Şehir Kulübünde; Kardan Adam; Sevginin Bedeli; Beşinci; Var Olmak veya Olmamak; Heyyi Hey; “Gün Akşamlıdır”; Helvacı Güzeli; Eşekarısı; Çocuklar ve Elmalar; Dostluk; Çifte Tabancalı Hafiye; Uzaklardan; Otel Faresi)