Menu
Öykücüler Sözlüğü • TALİP APAYDIN

TALİP APAYDIN

1926’da Ömerler köyü / Polatlı / Ankara’da doğdu. İlkokulu Beypazarı’nda okudu. Çifteler Köy Enstitüsü ile Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü’nü bitirdi (1946). Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü’nün sınavlarını vererek müzik öğretmeni oldu. Köy okullarında öğretmenlik ve gezici başöğretmenlik yaptı, MEB danışmanlığından emekli oldu (1979). Edebiyat hayatına şiirler başladı. İlk şiirleri Doğuş ve Köy Enstitüleri dergisinde yayınlandı (1946). 1948’den itibaren köy gözlemlerini yazmaya başladı; köy ve kasaba çevresinde yaşanan olayları konu alan anlatı, öykü ve romanlara yöneldi. Şiir, öykü ve yazıları Varlık, Fikirler, Türkiye Yazıları, İmece, ABeCe, Öğretmen Dünyası dergileriyle Cumhuriyet gazetesinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Susuzluk (1956), Kırsal Sancı (1999) adlı şiir, Sarı Traktör (1958), Yarbükü (1959), Emmioğlu (1961), Ortakçılar (1964), Define (1972), Yoz Davar (1973), Toz Duman İçinden (1974), Tütün Yorgunu (1975), Kente İndi İdris (1981), Vatan Dediler (1981), Köylüler (1991) adlı roman, Bozkırda Günler (1952), Karanlığın Kuvveti: Köy Enstitüsü Yılları Anıları (1967), Akan Sulara Karşı: Öğretmenlik Anıları (1985) adlı anı-notları, Bilgiden Bilince Eğitim (1995) adlı makale, Bir Yol (1966) adlı oyun, Ferhat ile Şirin: Halk romanı (1965) adlı derleme, Toprağa Basınca (1966), Çalgıcı Recep (1970), Dağdaki Kaynak (1975), O Güzel İnsanlar (1978), Alo Çocuklar (1979), Elif Kızın Elleri (1981), Yangın (1981), Merdiven (1985) adlı çocuk kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

Ateş Düşünce

(?, 1967, ?)

Öte Yakadaki Cennet

(Cem, İstanbul 1972, 30 öykü: Öte Yakadaki Cennet; Köstebek; Bir Bahar Günüydü; Ak dut Ağacı; Zelha Ağlıyor; 60 Model Magirüs; Türkücü Ahmet; Atmaca; Çağlardan Beri; Öğrenci; Anasiyle Kızı; Pekmezciler; Amasya Elması; Çıracı Kasım; Bir Gün; Fesleğen; Polüm Osman; Türkü; Berber Rüştü; Saat; Memleket; Kavga; Fayton; Borç Para; Köprü; Kuduz; Bal; Sular; Halamın Damadı; Duarli; “Cem, İstanbul 1982”)

Koca Taş

(Büyük Dağıtım, İstanbul 1974)

Yolun Kıyısındaki Adam

(Cem, İstanbul 1979, 27 öykü: Dışarda Kar Yağıyor; Rüstemin Bağı; Sıkıntı; Halim Usta; Öğrenciler; Gençler; Elma Kokan Apartıman; Kömür; Nereden Nereye; Anı Defteri; Hasan Usta; Yolun Kıyısındaki Adam; Aday; İstanbul; Tek Ağaç; Delikanlı; Deniz Yangını; Dumanlı Gün; Şöför Ali; Ziver’in Derdi; Selim Usta; Öğrenci Ahmet; Öğretmen Hayri; Kömür Kamyonu; Duman Ali; Düşman Komşu; Konumuz Maden)

Duvar Yazarları

(Tekin, İstanbul 1981, 20 öykü: Duvar Yazarları; Boşlukta; Analar Ağlıyor; Batak; Ahmet Övün; Sayrı; Kent Bungunu; Prof. Bircan; Döne; Zelo; Kendini Sıkan Adam; Sıgara; Becerikli Kişi; Koca Bıyıklı İbrahim Ağa; Satıcı; İş Abi İş; Dağların Ardında; Yılbaşı Hindileri; Sokakta T Cetveli Taşımak; Şair Katar Dedi ki)

Köklen Ankaralı

(Yazko, İstanbul 1981, 16 öykü: Köklen Ankara’lı; Düriye Hanım’ın Dedesi; Kötü Tohum; Gülten’in Günlüğü; Hediye Bacı; Bir Tedirgin Adam; İşte Böyle Bir Şey, Metin’le Musa; Zor Olan; Yaşlı İki Kadındılar; Aysel Diye Bir Kız; Saime Teyze; Ali Rıza’nın Oğlu; Parmağını Uzattı Yüzüme; Kaçamak; Şu Masanın Başında)

Hendek Başı

(Hacan, Ankara 1984, 20 öykü: Taşradan Gelen Adam; Demli Çay Gibi Eylül; Havan Kime Gülüm; Gri Bakışlı Adam; Hüsrev Beyin Yeri; Pancar Müdürü; Uyuşmazlık; Müdire; Çarşamba Pazarı; Çimentosu Hileli; Osman Gürüz Ne Diyor?; Çöğçü Binali; Reklâmlar; Özgürlü; Davet; Emekli; Hendek Başı; Gülsen Hanım; Mutluluk mu?; Sütçü Yasin Ağa)

Hem Uzak Hem Yakın

(Yaba, Ankara 1985, 20 öykü: Eskilerden Biri; Zaman Geçiyor mu?; Zımpara Taşı; Gel de Anlat; Dalgın Hadi Bey; Özeleştiri; Anafor; Hem Uzak Hem Yakın; Gergin Bir Yolculuk; Alp Satmak Üstüne; Ayfer; Şaziye Kız; Seyfi Bey Gerçeği; Boz Dünya; Bir Küskün; Hayrullah bey Yalısı; Çocuk Giysileri; Mustafa Kuru; Arkadaş Oğlu; Çocukların Adı)

Karabasan

(Cem, İstanbul 1989, 15 öykü: Seyit Usta; Munise; Tedirgin; Karabasan; Kumsaldaki Adam; Kan Tükürmek; Nevzat’ın Anası ile Babası; Kaçarken; Alkış; Açık Oturum; Keman Virtiözü Pilat; Kitaplı Dünya; İki Öğrenci; Fıstıklı Çam Sokağı; Yitik)

Sıra Dışı Öyküler

(1994)

Öykülerle Çizgiler: Eski Yeni Öykülerden Bir Seçki

(Güldikeni, Ankara 1998, 41 öykü: İtfaiye Eri; Kavga; Koca Taş; Koca Bıyık İbrahim Ağa; Çöpçü Binali; Atmaca; Fayton; 60 odel Magirüs; Leke; Konumuz Maden; Döne; Rüstem’in Balığı; Düriye Hanım’ın Dedesi; Hediye Bacı; Yolun Kıyısındaki Adam; Pancar Müdürü; Taşradan Gelen Ozan; Dağların Ardında; Saat; Sular; Anasiyle Kızı; Zeliha Ağlıyor; Alkış; Karabasan; Munise; Kan Tükürmek; Kumsaldaki Adam; Eskilerden Biri; Dalgın Hadi Bey; Gel de Anlat; Hem Uzak Hem Yakın; Sokakta T Cetveli Taşımak; Duvar Yazarları; Köklen Ankaralı; İstanbul; Dışarda Kar Yağıyor; İşte Öyle Bir Şey; Yaşlı İki Kadındılar; Aysel Diye Bir Kız; Keman Virtiozu Pilat)