Menu
Öykücüler Sözlüğü • TAHSİN YÜCEL

TAHSİN YÜCEL

1933’te Elbistan / Kahramanmaraş’ta doğdu. Ortaokul ve liseyi parasız yatılı olarak İstanbul'da Galatasaray Lisesi'nde okudu (1945-1953). İÜ Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi (1960), aynı bölümde asistan, doçent (1971) ve profesör oldu (1978). İÜ Edebiyat Fakültesi’nde öğretim üyeliği yaparak emekli oldu (2001). Edebiyat hayatına 1950’de Varlık Yayınları’nın Yeni Hikayeler adlı antolojisinde yere alan bir öyküsüyle başladı. Öykü ve yazıları Seçilmiş Hikayeler, Yeryüzü, Beraber, Mavi, Gösteri, Milliyet Sanat dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Mutfak Çıkmazı (1960), Peygamberin Son Beş Günü ( 1992), Bıyık Söylencesi (1995), Yalan (2002) adlı roman, Dil Devrimi (1968), Anlatı Yerlemleri (1980), Dil Devrimi ve Sonuçları (1982), Yapısalcılık (1982), Aleştirinin Abecesi (1991), İnsanlık Güldürüsünde Yüzler ve Bildiriler (1997) adlı inceleme, Anadolu Masalları (1957), Yazı ve Yorum (1990) adlı derleme, Vatandaş (1975) adlı anlatı ve çok sayıda çeviri kitapları bulunmaktadır. Haney Yaşamalı'yla 1956 Sait Faik Armağanı'nı, Düşlerin Ölümü'yle 1959 TDK Öykü Ödülü'nü kazandı.

Öykü Kitapları:

Uçan Daireler

(Varlık, İstanbul 1954)

Haney Yaşamalı

(Yenilik, İstanbul 1955, 9 öykü: Sümüklüböcek; Bir Küçük Resim; Katuşa Masalı; Haney Yaşamalı; Resim ile Elişi; Dokuz Ay On Gün; Kelepçe; Eski Hikaye; Büyük Sarhoşluk)

Düşlerin Ölümü

(Ataç, İstanbul 1958, 11 öykü: Düşlerin Ölümü; Gene Ağlatmışlar Kara Gözünden; Yastık; Yeni Gelin; Sisli Ses; Bizim Orda Bir Kamyon Durdu; Akça Gölge; Para ile Burun; Erdemli Kargalar; Hayristan’ın Altın Çağı; Üşümek)

Yaşadıktan Sonra

(Yankı, İstanbul 1969, 7 öykü: Önü; Yaşadıktan Sonra; Öteyaşama; Ötesi; Bebekler; Cuma; Sonu)

Dönüşüm

(Bilgi, Ankara 1975, 5 öykü: Dizge; Benlem; Giz; İkilem; Dönüşüm)

Ben ve Öteki

(Ada, İstanbul 1983, 16 öykü: Önü; Dizge; Öteyaşama; Yaşadıktan Sonra; Dönüşüm; Yürümek; Benlem; Giz; İkilem; Ötesi; Denge; Üçlem; Cuma; Bebekler; Oğul; Sonu)

Aykırı Öyküler

(Can, İstanbul 1989, 5 öykü: Büyükbaba; Tarih/Coğrafya; İktidar; Ağalar ve Beyler; Ayna)

Komşular

(Can, İstanbul 1999, 5 öykü: Komşular; Mektuplar; Aramak; Yapıt; Oğuzlama)

Ayna

(Can, İstanbul 2005, 1 öykü: Ayna)

Golyan Devrimi

(Can, İstanbul 2008, 14 öykü: Tarih ve Talih; Başkanlar ve Kadınlar; Büyük İkili; Nature ve culture; Yeni Düzen; Düşeş; Yükselme Biçimleri; Yüksel ki Yerin; Dönüştürücü; Alıntı Ustası; Baba; Kule; Golyan Devrimi; Dönüş)