Menu
Öykücüler Sözlüğü • ŞÜKRAN KURDAKUL

ŞÜKRAN KURDAKUL

1927’de İstanbul’da doğdu. İstanbul Şehremini 34. İlkokul’u bitirdi. İzmir Karşıyaka Lisesi’ndeyken siyasal görüşü nedeniyle 4,5 ay hapis yattınca ortaöğrenimini tamalayamadı (1946). İzmir Encümen Kalemi’nde, Ziraat Bankası’nda çalıştı. Yayınına katıldığı Yeryüzü dergisinin (11 sayı, 1951-52) illegal bağlantıları nedeniyle yargılandı, 2 yıl tutuklu kaldı (1955). Tan, Yeni Gazete ve Varlık Yayınları’nda düzeltmenlik yaptı. Türkiye İşçi Partisi’nin çeşitli birimlerinde görev aldı (1963-68). Yelken dergisini yönetti (1958-62). Ataç kitabevi’ni kurdu; Ataç (30 sayı, 1962-64), Eylem (34 sayı, 1964-66) dergilerini çıkarıp, yönetti. Edebiyat hayatına küçük yaşta yazdığı şiirlerle başladı. İlk kitabını 16 yaşında yayınladı. Öykü, şiir ve yazıları Fikirler, Çığır, Kovan, Genç Nesil, Kaynak, İstanbul, Yeryüzü, Beraber, Yelken, Ataç, Yön, Eylem, Ant, Vatan, Akşam, Yeni Edebiyat, Yeni Ufuklar, Yeni Dergi, Yeni Gazete, Yansıma, Cumhuriyet, Milliyet Sanat, Çağdaş Eleştiri, Yazko Edebiyat, Bilim ve Sanat, Yeni Düşün dergi ve gazelerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Tomurcuk (1943), Zevklerin ve Hülyaların Şiirleri (1944), Giderayak (1956), Nice Kaygılardan Sonra (1963), İzmir’in İçinde Amerikan Neferi (1965), Halk Orduları (1969), Acılar Dönemi (1977), Bir Yürekten, Bir Yaşamdan (1982), Ökselerin Yöresinde (1984), İhtiyar Yüzyıla Şiirler (1997), Boşuna Belindeki Anahtar Işığım Kilitlemez ki Benim (2000) adlı şiir, Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (1971), Çağdaş Türk Edebiyatı (4 cilt, 1976-1992), Şairce Düşünmek (1990) adlı inceleme, araştırma, deneme, Zindandaki Şair (1990) adlı oyun ile monografi ve siyaset kitapları da bulunan Şükran Kurdakul 2004’te İstanbul’da öldü.

Öykü Kitapları:

Tanığın Biri

(Habora, İstanbul 1970, 10 öykü: Giderken; Gözlerin Önünde; Yargı Payı; Rapor; Göl Kıyısındaki Toprak; Olaydan Önce; İlk Gecesi; Dışa Vuran; Yangın; Öteki Üye)

Beyaz Yakalılar

(Ataç, İstanbul 1972, 15 öykü: Kiralık Kasalar; Utanç Karanlıkları; Bir Köroğlu Bir Ayvaz; Vapurda; Grevden Önce; Eski Memur; Encümen Kaleminde; Evde; Emekli; Babam; So-ruşturmadan Önce; Makina ile; Esat Beyin Oğlu; Dayı – Kız; Beyaz Yakalılar)

Beyaz Yakalılar

(Ataç, İstanbul 1972, 15 öykü: Kiralık Kasalar; Utanç Karanlıkları; Bir Köroğlu Bir Ayvaz; Vapurda; Grevden Önce; Eski Memur; Encümen Kaleminde; Evde; Emekli; Babam; Soruşturmadan Önce; Makina ile; Esat Beyin Oğlu; Dayı – Kız; Beyaz Yakalılar)

Kurtuluştan Sonra

(Ataç, İstanbul 1973, 14 öykü: Artin Kemal; Cicibaba; Anası; Hapisteki Yar-gıç; “İzmir Yollarında...”; Meyhanede; İntihar; Demokrat Mustafa; Üçüncü Oturum; İki Kişi; Merdi-ven; İstiklâl Madalyası; Bir Bayram Sabahı)

Onların Çocukları

(Ataç, İstanbul 1975, 10 öykü: Baskından Sonra; Evdekiler; Unutulmaz Baba Resimleri; Babasının Oğlu; Seçimden Önce; Tartı; Bilek Gücü; Sayılardan Kalan; Sakallar; Ana Kız)

Öyküler

(Cem, İstanbul 1987; 24 seçme öykü: Cicibaba; Baskından Sonra; Artin Kemal; Evdekiler; Anası; Hapisteki Yargıç; Baskın; İntihar; Demokrat Mustafa; İki Kişi; Bir Bayram Sabahı; İstiklal Madalyası; Yangın; Unutulmaz Baba Resimleri; Sakallar; Tartı; Kiralık Kasalar; Utanç Karanlıkları; Makina ile; Esat Bey’in Oğlu; Emekli; Eski Memur; Bir Köroğlu Bir Ayvaz; Beyaz Yakalılar)