Menu
Öykücüler Sözlüğü • SEVİNÇ ÇOKUM

SEVİNÇ ÇOKUM

1943’te İstanbul’da doğdu. Büyük Esma Sultan İlkokulu’nu, Beşiktaş Kız Lisesi’ni, İÜ Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi. Edebiyat öğretmenliği, Türk Edebiyatı dergisinde yazı işleri müdürlüğü yaptı (1970-73). Kültür Bakanlığı Halk ve Çocuk Yayınları Komisyonu’nda bulundu. Türkiye gazetesinde köşe yazıları yazdı. Köşe yazılarını halen Tercüman gazetesinde sürdürmektedir. Edebiyat hayatına 1972’de Hisar dergisinde yayınlanan Eski Bir Sokak adlı öyküsüyle başladı. Diğer öykü, yazı ve romanları Hisar, Töre, Türk Edebiyatı, Kaynaklar, Tepe, Yağmur, Kültür Dünyası, Yeni Düşünce, Varlık, Hece dergileriyle Türkiye gazetesinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Zor (1977), Bizim Diyar (1978), Hilali Görünce (1984), Ağustos Başağı (1989), Çırpıntılar (1996), Karanlığa Direnen Yıldız (1996), Deli Zamanlar (2000), Gülyüzlüm (2003), Gece Rüzgârları (2004), Tren Burdan Geçmiyor (2007) adlı roman, Beyaz Sessiz Bir Zambak (1987), Yeniden Doğmak (1987) adlı senaryo, Güzele Bakan karınca (1997), Vaktini Bekleyen Tohum (2000) adlı deneme-fıkra, Hevenk-Kayıp İstanbul (2003) adlı anlatı kitapları bulunmaktadır. Makine’siyle 1976 Türkiye Milli Kültür Vakfı Hikâye Armağanı’nı, Rozalya Ana’sıyla Türkiye Yazarlar Birliği 1993 Hikaye Ödülü’nü kazandı.

Öykü Kitapları:

Eğik Ağaçlar

(Başaran Matb., İstanbul 1972, 19 öykü: Eğik Ağaçlar; Eğik Ağaçlar II; Eski Bir Sokak Sesi; Bezgin; Anış; Çarmıh; Bitpazarı; Kırılan Camlar; Sulara Gömülen Ay; Mavi Karanlık; Sinekler; Ayrım; Kocaman Bir Akça Ev; Dostluk; Yalnızlık; Doludizgin; Bir Düğün Sofrası; Güvercin; İlk Adım)

Bölüşmek

(Türk Edebiyatı, İstanbul 1974, 15 öykü: Dönme Dolap; Yokuş Aşağı; Göz; Güz Esintileri; Yüreklere Uğramak; Bir Geminin Getirdikleri; Gökyüzünde Bir Çocuk; Kalabalıkta; Bölüşmek; Yüzyıl; Korku; Eskiciler Sokağı; Bir Kuşun Ölümü; Morlar ve Yeşiller; Yeniden Bahar Olsa)

Makina

(Töre-Devlet, Ankara, 1976, 15 öykü: Dairenin Merkezi; Edirne Edirne; Hüzün Gemileri; Paşa Mahallesi; Kardeşim Sen misin; Büyük Savaştan Sonra; Kadınca; Makina; Borçlu; Alacaklı; Bahar Gezgini; Sıcak Bir Oda; Ayrılıklar; Galata Bekçileri; Eskimeyen Adam)

Derin Yara

(Cönk, İstanbul, 1984, 15 öykü: Derin Yara; Çok Eskiden; O Çocuk; Renkli Resimler; Seni Tanıyorum; Biri Ay Biri Yıldız; Yol Göründü; Kimliği Bilinmeyen Kişiler; Evlerinin Önü; Sarsıntı; Hasretlik; Nideyim; Kırık Bir Dal; Güzel Ev; Yabancı Sokaklar)

Onlardan Kalan

(Cönk, İstanbul 1987, 10 öykü: Onlardan Kalan; Evlerin Işıkları; Çocuk Gülüşeri; Beyaz Sessiz Bir Zambak; Küller; Gözden Uzak; Dost Eli; Denizin Dalgaları Saçların; Ezan Çiçeği; Haliç Akşamları)

Rozalya Ana

(Ötüken, İstanbul 1993; Ötüken, İstanbul 1997, 10 öykü: Rozalya Ana; Bir Ağacın Dilinden; Güneşin Son Saatleri; Tavus Kuşunun Dönüşü; Kaybolmuş Akşam Alacaları; Göç Sonrası; Asmalı Köyün Öğretmeni; Sevgiyi Öğreten Kuşlar; Kuş Günlüğü; Kütahyalı Kız)

Bir Eski Sokak Sesi

(Ötüken, İstanbul 1993; Ötüken, İstanbul 1996, 24 öykü: Eğik Ağaçlar; Bir Eski Sokak Sesi; Anış; Bitpazarı; Çarmıh; Mavi Karanlık; Ayrım; Dostluk; Yalnızlık; Bir Düğün Sofrası; Güvercin; Kocaman Bir Akça Ev; Dönme Dolap; Güz Esintileri; Yokuş Aşağı; Bir Geminin Getirdikleri; Göz; Bölüşmek; Gökyüzünde Bir Çocuk; Korku; Bir Kuşun Ölümü; Kalabalıkta; Yüreklere Uğramak; Yeniden Bahar Olsa)

Evlerinin Önü

(Ötüken, İstanbul 1993; Ötüken, İstanbul 1997, 21 öykü: Edirne Edirne; Hüzün Gemileri; Paşa Mahallesi; Kardeşim Sen misin; Kadınca; Makina; Borçlu; Alacaklı; Galata Bekçileri; Ayrılıklar; Sıcak Bir Oda; Büyük Savaştan Sonra; Derin Yara; Evlerinin Önü; Seni Tanıyorum; Biri Ay Biri Yıldız; Renkli Resimler; Yol Göründü; Nideyim; Kimliği Bilinmeyen Kişiler; Sarsıntı)

Beyaz Bir Kıyı

(Ötüken, İstanbul 1998, 13 öykü: Güle Adanmış Satırlar; Kalbimde Ziryab’ın şarkıları; Yoksulluğun Güleryüzü; Duygu Çağıymış O Çağ; Attarin Sokağı; Rayihası Uçmuş O Gülün; Bedevi Duygularla; Endülüs Kavşağında; Âhım; Uzun Kalan Güneş; Aziz’in Seccadesi; Çarşı ve Satıcı; Naime’yle Son Buluşma)

Gece Kuşu Uzun Öter

(Ötüken, İstanbul 2001, 15 öykü: Gece Kuşu Uzun Öter; Çizgi Adam; Birşeyleri Yakmak; Lambanız Yanıyor mu?; Yılanın Düşünen Yüzü; Konak Adeti; Kınalı Gelin; Tarifsiz Bir Sesin Hikâyesi; Mavi Gözlü Çingene Kızı; Gece Gelen Kedi; Siyah Beyaz Bir Resim; Tunalar Aktı Gözlerinden; Tütsüler Nağmeler; Üvez Kadın; Yüzüm)