Menu
Öykücüler Sözlüğü • SAMİM KOCAGÖZ

SAMİM KOCAGÖZ

1916’da Burunköy/Söke/İzmir'de doğdu. İlk öğrenimini Söke'de, Orta öğrenimini İzmir Erkek Lisesi'nde (1937), yüksek öğrenimini İÜ Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde tamamladı (1942). Halk Bilgisi ihtisası için gittiği Lozan Üniversitesi'nde üç yıl kadar sanat tarihi derslerini izledikten sonra yurda döndü (1942-45). İzmir Ticaret Okulu'nda edebiyat, Devlet Konservatuarı'nda tiyatro tarihi ve edebiyat öğretmenliği yaptı. Yeditepe Yayınları’na ortak oldu. Türkiye İşçi Partisi yönetiim ve yürütme kurullarında görev aldı (1963-70). 1950’den itibaren Söke’de çiftçilik yaptı, son yıllarını İzmir’de geçirdi. Edebiyat hayatına 1933’te İzmir Lisesi öğrencilerince çıkarılan Ege Işıdağı dergisindeki yazısıyla başladı. İlk öyküsü 1935’te Yücel dergisinde yayınlandı. Öykü yazıları Servetifünun / Uyanış, Ses, Yürüyüş, Hep Bu Topraktan, Vatan, Fikirler, Denokrat İzmir, Yenilikler, Yeditepe, Ataç, Sosyal Adalet, Yön, Türk Tili, Varlık, Yeni Ufuklar, Cumhuriyet, Adam Sanat gibi dergi ve gazetelerde yer aldı. Öykü kitapları dışında İkinci Hayat (1938), Bir Şehrin İki Kapısı (1948), Yılan Hikayesi (1954), Onbinlerin Dönüşü (1957), Kalpaklılar (1962), Doludizgin (1963), Bir Karış Toprak (1964), Bir Çift Öküz (1970), İzmir’in İçinde (1973), Tartışma (1976), Mor Ötesi (1986), Eski Toprak (1988), Baskın (1990) adlı roman, Roman ve Yazarlık Onuru (1983) adlı deneme, Bu da Geçti Yahu (1989) adlı anı, çocuk ve derleme kitapları bulunan Samim Kocagöz 1993’te İzmir’de öldü. Sam Amca öyküsüyle Yeni İstanbul ve New York Herald Tribüne gazetelerinin 1950’de düzenledikleri Dünya Hikaye Yarışması’nda birinciliği, Yağmurdaki Kız öyküsüyle 1968 TDK Hikaye Armağanı kazandı.

Öykü Kitapları:

Telli Kavak

(Ahmet Halit, İstanbul 1941, 16 öykü: Güllü; Gök Boncuk; Sandık; Yarıntı; Sırmalı Çıkmazı; Dalyan; Yılan; Akdarı; Amatör Bir Futbolcu; Savranın Oğlu; Minnoşun Kahvesi; Güllü Bahçe; İğne; İnsan; İki Gölge; Tellikavak)

Sığınak

(F-K Basımevi, İstanbul 1946, 11 öykü: Kesik; Sığınak; Zeytin Tanesi; Yolculuk; Hasan Almaz, Basan Alır; Gaip Aranıyor; Muhalif; Diphan; Terkedilmiş Yurt; Elen Dostlarıma: Kir Spiro; Vukuat)

Sam Amca

(Yeditepe, İstanbul 1951; Yeditepe, İstanbul 1965: 11 öykü: Sam Amca: Sam Amca; Gecekondu; Kuru Fasulye; Düşman; Elif; İnce Hastalık; Başakçı; Toprak Hasreti; Allah, Devlet ve Toprak; Karadeniz Hikayeleri: Fındık Yaprakları; Güverte Yolcuları)

Cihan Şoförü

(Yeditepe, İstanbul 1954, 12 öykü: Cihan Şöförü; Alışveriş; Çakı; Koca Öküzün Ölümü; Oğul; Teneke; Kör Talih; Motor; Gençlik Bu; Dost Hatırı; Bir Garip Kişi; Kafatan Sakat)

Ahmedin Kuzuları

(Yeditepe, İstanbul 1958, 3 öykü: Ahmet’in Kuzuları; Kumrular; Denizin Rengi)

Yolun Üstündeki Kaya

(İmece, Ankara 1964, 18 öykü: Uçan Kuşlar; Bağbozumu; Azrail’e Övgü; Beyaz Güvercin; Yolun Üstündeki Kaya; Ölü Dalgalar; Denizin Rengi; tarladaki Ağaç; Gidenler Kalanlar; Tren Sesi; Karıncalar; Gün Doğarken; Kabadayı; Açık Oturum; Sevgili Karanlıklar; Firavun; Kavak Yelleri; Sevginin Dekatriyası)

Yağmurdaki Kız

(Set, İstanbul 1967, 9 öykü: Vapurdaki Kız; Yağmurdaki Kız; Tarladaki Kız; Mezarlıktaki Kız; Evdeki Kız; Kıyıda; Kıyıda II; Koca Tülü; Gümüş ile Zeliha)

Alandaki Delikanlı

(Okar, İstanbul 1978, 29 öykü: I. Bacım Benim: Güneşin Ardından; Kara; Boz Üveyik; Sarı Korsan; Kıyıdaki Adam; Saat; Öldün mü Recep?; Öfke; Ulu Çınarın Yaprakları; Anıların İÇinde; Arif Beyden Öte; II. Küçücük Hikayeler: Devlet Düşkünü; Pazar Keyfi – Dümen; B.B. – Oy; Hamdiye; Can Pazarı; Emekli – Top; Selami Bey; III. Delikanlılar: Alandaki Delikanlı; Kaldırımdaki Delikanlı; Çatıdaki Delikanlı; Tarladaki Delikanlı; İlçedeki Delikanlı; Diskodaki Delikanlı; Kale Ardındaki Delikanlı; IV. Başkaca: Gazinodaki Kız; Telin Öte Ucu; Bir Seferberlik Türküsü; V. Kentin Kıyısı: Kentin Kıyısı)

Gecenin Soluğu

(İzlem, İstanbul 1985, 19 öykü: Tahta Köprü; Bir Öykünün Öyküsü; Telgraf; Gecenin Soluğu; Kent Karanlıktı; Yıllaryılı; Kuşlar; Mektup; Sınavlar; Beyaz Bulutun Ucu; Bir Özlem ki; İğdelerin Dalları Gevrek Olur; Serçeler; Kumrular; Şehir Eşkiyası; Karga Yavrusu; Bahçeli Küçük Ev; Balık kavağa Çıkınca; Hayrullah Efendi; Terlik)

Simon Pépéta

(1986)

Baskın

(Cem, İstanbul 1990, 13 öykü: Kader; Göçmen Hüseyin; Kartpostala Geçen Ağaç; İncir Yaprakları; Gün Günden Uzak; Baskın; Telefondaki Küçük Kız; Bir Pazar Sabahı; Mustafa Ali Geldi; İ;ek Böcekleri; Kader kurbanları; Çık Allah Çık; Simon Pépéta)

Bütün Öyküler

(Cem, İstanbul 1993, Tellikavak: Yarıntı; 57 öykü: Telli Kavak: Yarıntı; Sığınak: Diphan; Sam Amca: Sam Amca; Gecekondu; Kuru Fasulye; Düşman; Elif; İnce Hastalık; Başakçı; Toprak Hasreti; Allah, Devlet ve Toprak; Karademiz Hikayeleri; Güverte Yolcuları; Cihan Şoförü: Cihan Şoförü; Alışveriş; Çakı; Koca Öküzün Ölümü; Oğul; Teneke; Kör Talih; Motor; Gençlik Bu; Dost Hatırı; Bir Garip Kişi; Kafadan Sakat; Ahmet’in Kuzuları: Ahmet’in Kuzuları; Umut Dünyası; İnce İş; Sokulacak Yer; Çalılı Köy; Yolun Üstündeki Kaya: Uçan Kuşlar; Bağbozumu; Azrail’e Övgü; Beyaz Güvercin; Yolun Üstündeki Kaya; Ölü Dalgalar; Denizin Rengi; Tarladaki Ağaç; Gidenler, Kalanlar; Tren Sesi; Karıncalar; Gün Doğarken; Kabadayı; Açık Oturum; Sevgili Karanlıklar; Firavun; Kavak Yelleri; Yağmurdaki Kız: Vapurdaki Kız; Yağmurdaki Kız; Tarladaki Kız; Mezarlıktaki Kız; Evdeki Kız; Kıyıda I; Kıyıda II; Koca Tülü; Gümüş ile Zeliha)