Menu
Öykücüler Sözlüğü • OSMAN ŞAHİN

OSMAN ŞAHİN

1940’ta Mersin’de doğdu. İlköğrenimini Aslanköyü’nde, ortaöğrenimini Diyarbakır Dicle Köy Enstitüsü’nde tamamladı. Gazi Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi Bölümü’nü bitirdi (1961). Siverek, Malatya, İzmir ve İstanbul ve Trabzon’da öğretmenlik yaptı. 12 Eylül askeri darbesinde emekli edildi. Bir kitabı yüzünden kovuşturmaya uğradı, birbuçuk yıl hapse mahkum edildi. Edebiyat hayatına, 1971’de Cumhuriyet gazetesinin Kültür-Sanat ekinde yayınlanan Kırmızı Yel adlı öyküsüyle başladı. Öykü ve yazıları Varlık, Papirüs; Yaşasın edebiyat; Gösteri; Kıyı; Evrensel Kültür dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Fırat’ın Sırtındaki Kan: Bucaklar (1995), Geloş Dağı Efsanesi (1996) belgesel roman, Ayna (1984), Kan (1985) adlı senaryo, Kıral Eli (1979) çocuk, Son Yörük (1992) adlı röportaj, Anadolu Bilmeceleri: Su Kurusu (1996) adlı derleme kitapları bulunmaktadır. Selam Ateşleri’yle Ömer Seyfettin Öykü Ödülü’nü, 1993 Sait Faik Hikâye Armağanı’nı, Mahşer ile 1998 Yunus Nadi Öykü Ödülü’nü kazandı.

Öykü Kitapları:

Kırmızı Yel

(Asya Matb., İstanbul 1971; May, İstanbul 1976, 7 öykü: Kırmızı Yel; Opoletli Gardaş; Bedvanlı Zülfo; Kurt Avı; Fareler; Odun; Fıratın Cinleri)

Acenta Mirza

(Cem, İstanbul 1974, 8 öykü: Bebek; Deli Hatice; Musallim İle Kuşde; Çök Abuzer; Zala Kadın; Sarı Öküz; Reşim; Acenta Mirza)

Ağız İçinde Dil Gibi

(Cem, İstanbul 1980; Cem, İstanbul 1980, 10 öykü: Irgat Erleri; Tomruk; Obruk Bekçisi; Özlü Hamurlar; Namus Eri; Hemşeri; Agzıkörler; Ağız İçinde Dil Gibi; Gömlek; İzmir Bekir)

Acı Duman

(Cem, İstanbul 1983, 11 öykü: Ocağına Düşmek; Ustahmet Çeliği; Makam Taşları; Acı Duman; Yörük Ana, Kanın Masalı; Kör Gülüşan; Kanlı Garo, Karalastik; Sarı Sessizlik; Beyaz Öküz)

Kan

(Kaynak, İstanbul 1986, 1 Kan Filmi’nin öyküsü: Kanın Masalı)

Kolları Bağlı Doğan

(Cem, İstanbul 1988, 11 öykü: Kolları Bağlı Doğan; Kimlik; Kelepçeden Son-ra; Yatak Komşularım; Parçala Niyazi; Halil; Voltalar; Cezaevi Üstünde Gökyüzü; Güneşi Kazan-mak; Karadenizli Albay; Muvakkat.)

Ay Bazen Mavidir

(Cem, İstanbul 1989; Bütün Öyküleri II, Cumhuriyet Kitap, İstanbul 1999, 30 öykü: Selam Ateşleri: Selam Ateşleri; Bayan Ali; Gömücüler; Değişim; Güvercin Artık Dönmeyecek; Kayalara Vurmuş Suretin; Köstebek; Kilimdeki Kadın; Ay Bazen Mavidir: Bozkırda Vivaldi; Çan; Ay Bazen Mavidir; Kötüş Hasan; Demirdeki Damar; Adı Berdan; Otopsi; Arkadaş; Güneşle Konuşan Adam; Kolları Bağlı Doğan: Kolları Bağlı Doğan; Ölüm Çiçeği Eno; Memedi Lezgo; Sevk; Şifreli Öter Keklikler; Koğuş Arkadaşları; Parçala Niyazi; Kekik Çocuğu Halil; Voltalar; Cezaevi Üstünde Gökyüzü; Güneşi Kazanmak; Karadenizli Albay; Muvakkat Koğuş)

Başaklar Gece Doğar

(Cem, İstanbul 1991)

Selam Ateşleri

(Kaynak, İstanbul 1993, 7 öykü: Bayan Ali; Gömücüler; Değişim; Güvercin Artık Dönmeyecek; Kayalara Vurmuş Suretin; Köstebek; Kilimdeki Kadın)

Yeraltında Uçan Kuş

(Kaynak, İstanbul 1998)

Mahşer

(Can, İstanbul 1998, 8 öykü: Issızlıkta İki Kişi; Gecenin Sahipleri; Kalo’nun Atı ile Ölü Ana-nın Oğlu Süldür; Kara Torba; Hoyran; Altın Dişli Keçiler; Topal Kosak; Güneşin Sarı Eli)

Kanatları Yamalı Kuş

(Kaynak, İstanbul 1999)

Sarı Sessizlik – Bütün Öyküleri I

(Cumhuriyet Kitap, İstanbul 1999, 37 Öykü: Kırmızı Yel: Kırmızı Yel; Opoletli Kardaş; Bedvanlı Zülfo; Kurt Avı; Fareler; Odun; Fırat’ın Cinleri; Nüfus Sayımı; Acenta Mirza: Bebek; Deli Hatice; Musallim ile Kuşde; Çöl Abuzer; Zala Kadın; Sarı Öküz; Reşim; Acenta Mirza; Ağız İçinde Dil Gibi: Ağzı Körler; Obruk Bekçisi; Tomruk; Irgat Erleri; Namus Eri; Özlü Hamurlar; Hemşeri; Ağız İçinde Dil Gibi; Gömlek; İzmir Bekir; Acı Duman: Ocağına Düşmek; Ustahmet Çeliği; Makam Tuşları; Acı Duman; Yörük Ana; Kanın Masalı; Kör Gülüşan; Kanlı Garo; Karalastik; Sarı Sessizlik; Beyaz Öküz)

Ölüm Oyunları

(Can, İstanbul 2002, 5 öykü: Ölüm Oyunu; Avcı; Yoluma Giderken; Yeşil Suvari; Çukan)