Menu
Öykücüler Sözlüğü • NURETTİN TOPÇU

NURETTİN TOPÇU

1909’da İstanbul’da doğdu. Bezmialem Valide Sultan ve Büyük Reşit Paşa Nümune mekteplerini, Vefa İdadisi’ni, İstanbul Lisesi’ni bitirdi. Bordeux Lisesi’nde bir yıl okuduktan sonra (1928), Strasbourg Üniversitesi Felsefe Bölümü’nü bitirip, doktora yaptıktan sonra Türkiye’ye döndü (1934). Galatasaray, İzmir Atatürk Lisesi, Denizli, İstanbul Haydarpaşa, Vefa, İstanbul liseleriyle, İstanbul İmam Hatip Okulu’nda ve Robert Kolej’de felsefe, psikoloji, dinler tarihi, din psikolojisi ve ahlak dersleri öğretmenliği yaptı. Doçent oldu (1948), İÜ Edebiyat Fakültesi’nde iki yıl ders vermesine rağmen kadroya alınmak için yaptığı başvurular hukuk dışı nedenlerle reddedilince felsefe öğretmenliği yapan bir doçent olarak emekliye ayrıldı (1974). Yazı hayatına, üyesi olduğu Paris Sosyoloji Derneği’nin yayın organında yayınlanan sosyoloji ve felsefe yazılarıyla başlıdı. İzmir’de öğretmenlik yaparken çıkardığı ve yayınını İstanbul’da sürdürdüğü Hareket dergisinde, zaman zaman takma isimlerle devamlı olarak yazdı. Yazıları Hareket dergisinin dışında Bizim Türkiye, Komunizme Karşı Müdcadele, İslam, İslam Medeniyeti, Türk Yurdu, Yeni İstiklal, Yeni İstanbul dergi ve gazetelerinde yer aldı. Öykü kitabı dışında, Conformisme et Revolte (1934; İsyan Ahlakı adıyla 1995), Garbın İlim Zihniyeti ve Ahlak Görüşü (1955), Mehmet Akif (Ali Nihat Tarlan’la birlikte, 1957), Şehid (1959), Komunizme Karşı Yeni Nizam (1960), Türkiye’nin Maarif Davası (1960), Ahlak Nizamı (1961), Yarınki Türkiye (1961), Büyüt Fetih (1962), Varolmak (1965), Bergson (1968), İradenin Davası (1968), Devlet ve Demokrası (1969), İslam ve İnsan (1969), Kültür ve Medeniyet (1970), Mevlana ve Tasavvuf (1974), Milliyetçiliğimizin Esasları (1978) adlı düşünce, inceleme, Varolmak (1965) adlı deneme, Reha (1999) adlı roman, Psikoloji (1949), Sosyoloji (1952), Felsefe (192), Mantık (1952), Ahlak (1975) adlı ders ve P. Foulquie’den çeviri kitapları bulunan Nurettin Topçu 1975’te İstanbul’da öldü.

Öykü Kitapları:

Taşralı

(Kurtuluş Matb., İstanbul 1959; Dergah, İstanbul 1998, 23 öykü: Taşralı; Memuriyet Hayatı; Mübarek Zat; Deli; Dam; Araboğlu; Kütük; Tereke; Köy Hocası; Yitik; Kayan Köy; Karayazı; Görünmeyen Adam; Nahiye Müdürü; Şehid Oğlu Şehid; Yıldırım’ın Huzurunda; Manşer; Büyük Mahkeme; Ebedi Hayat; Ek: Yeryüzünün Yarınki Manzarası; Tıbbiyeli; Çalgıcılar; Dağa İnen Nur)