Menu
Öykücüler Sözlüğü • NEDİM GÜRSEL

NEDİM GÜRSEL

1951’de Gaziantep’te doğdu. Balıkesir’de 6 Eylül İlkokulu’nu (1960), İstanbul’da Galatasaray Lisesi’ni (1970) ve Sorbonne Üniversitesi Modern Fransız Edebiyatı Bölümü’nü bitirdi (1974). Aynı üniversitede "karşılaştırmalı edebiyat" alanında doktora yaptı; Radio France İnternationale’de ve Berlin Radyosu’nda programlar hazırladı. Halen Fransa Bilimsel Araştırmalar Merkezi’nde (CNRS) araştırma direktörü olarak çalışıyor; Sorbonne Üniversitesi’nde Türk edebiyatı dersleri veriyor. Edebiyat hayatına, 1966’da Yeni Ufuklar dergisinde yayınlanan bir inceleme yazısıyla başladı. Öykü, inceleme ve eleştirileri Soyut, Yeni Dergi, Sanat Olayı, Yeni Edebiyat, Birikim, Halkın dostları, Milliyet Sanat, Toplum ve Bilim, Yeni düşün, Gösteri, Adam Sanat, Argos, Atlas ve Kitap-lık dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Şeyh Bedrettin Destanı Üzerine (1978), Çağdaş Yazın ve Kültür (1978), Nazım Hikmet ve Geleneksel Türk Yazını (1992), Bozkırdaki Yabancı (1994), Başkaldıran Edebiyat (1994), Aragon: Başkaldırıdan Gerçeğe (2000), Yaşar Kemal: Bir Geçiş Dönemi Romancısı (2000), Doğumunun 100. Yılında Dünya Şairi Nazım Hikmet (2001) adlı inceleme-eleştiri, Yüzyıl Biterken (1999) adlı röportaj, Seyir Defteri (1990), Pasifik Kıyısında (1991), Balkanlara Dönüş (1995), Gemiler de Gitti (1998), Bir Avuç Dünya (2003), Güneşte Ölüm: İspanya İzlenimleri (2003), İzler ve Gölgeler (2005) adlı gezi, Yerel Kültürden Evrensele (1985), Paris Yazıları (1996), Paris Kitabı (1998), Paris Yazıları I: Görünümler ve Görüşler (2000), Paris Yazıları II: Durumlar ve Duruşlar (2000) adlı deneme, Uzun Bir Ayrılık İçin Kırk Şiir (1996) adlı şiir, Boğazkesen: Fatih’in Romanı (2003), Resimli Dünya (2004), Allah’ın Kızları (2008) adlı roman, Sağ Salim Kavuşsak: Çocukluk Yılları (2004) adlı anı kitapları bulunmaktadır. Uzun Sürmüş Bir Yaz’ıyla 1976 Türk Dil Kurumu Hikâye Ödülü’nü, Saklanbaç öyküsüyle 1987 Haldun Taner Öykü Ödülü’nü (Tomris Uyar ve Murathan Mungan'la paylaşmalı) kazandı.

Öykü Kitapları:

Uzun sürmüş Bir Yaz

(Cem, İstanbul 1975; Can, İstanbul 1990, 10 öykü: Uzun sürmüş Bir Yaz: Köprüaltı; Akarsu; Selmin’in Karalama Defterinden; Cicipapa: Cicipapa; Senin Adın Yalnızlık; Bulgur Palas; Avlu; Camlar Buğulandı; Kışa Doğru; Uykusuzlar)

Kadınlar Kitabı

(Cem, İstanbul 1983; Can, İstanbul 1988, 5 öykü: İlk Kadın; Odalarda; Dağlarda Bir Yüz; Yaz Gelmeden; İkaros’un Düşüşü)

Sevgilim İstanbul

(Cem, İstanbul 1986; Can, İstanbul 1997, 22 öykü: Sevgilim İstanbul: Sevgilim İstanbul; İstanbul Agapi Mu; Atina’da Bir Ev; Puşkin Alanı; Raskolnikov’un Odası; Mont-Souris Parkı; Kör Kuşlar; Atlas; Kazba; Ölü Canlar Alanı; Köprü; Dönüş; Kule; İlk Öyküler: Yolculuk; On Sekiz Yaşın Öyküsü; Güz Dilencileri; Suçlu; Kloşar; Yitik Devrimci; Odamda; Sokak; Sokağa Çıkmak)

Sorguda

(Can, İstanbul 1988, 14 öykü: Bozkır: Sorguda; Kıyıda; Komutanın Tavşanları; Sürgün; Kentler: Tünel; Yazılmamış Kitaplar Mezarlığı Zincirli Kuyu; La Pieta; Akdenizli Bir Yüz; Geçen Yaz; Beşinci; Bir Yazarın Dört Portresi: Evler; Kumsaldaki Kadın; Ödül; Sorbonne Alanı)

Son Tramvay

(Can, İstanbul 1991, 10 öykü: Son Tramvay; Mendil; Pınar; Penelope; Garip Mustafa ile Telli Kavak; Müslüman Mezarlığında; Havaalanı; Buğday Tarlasında Ölüm; Sivrisinek; Martının Ölümü)

Öğleden Sonra Aşk

(Doğan Kitap, İstanbul 2002, 13 öykü: Öğleden Sonra Aşk; Sorrento’ya Geri Dön; Mahmurçiçeği; Yardımsever Kadın; O Kış Saraybosna’da; Sabah Yıldızı; Kuzey Yıldızı; Gizli Aşk; Firuze Sularda; Sadullah Paşa ile Necibe Hanım; Salih ile Yota; Duvar; Akdeniz’de Bir Balkon)

Cicipapa

(Toplu Öyküler 1967-1990, Doğan Kitap, İstanbul 2002, 57 öykü: Cicipapa: Cicipapa; Senin Adın Yalnızlık; Bulgur Palas; Avlu; Camlar Buğulandı; Kışa Doğru; Uykusuzlar; Kadınlar Kitabı’ndan: Odalarda; Dağlarda Bir Yüz; Yaz Gelmeden; İkaros’un Düşüşü; Sevgilim İstanbul: Sevgilim İstanbul; İstanbul Agapi Mu; Atina’da Bir Ev; Puşkin Alanı; Raskolnikov’un Odası; Mont-Souris Parkı; Kör Kuşlar; Atlas; Kasba; Ölü Canlar Alanı; Köprü; Dönüş; Kule; Sorguda: Sorguda; Kıyıda; Komutanın Tavşanları; Sürgün; Tünel; Yazılmamış Kitaplar Mezarlığı Zincirli Kuyu; La Pieta; Akdenizli Bir Yüz; Geçen Yaz; Beşinci; Evler; Kumsaldaki Kadın; Ödül; Sorbonne Alanı; Son Tramvay: Son Tramvay; Mendil; Pınar; Penelope; Garip Mustafa ile Telli Kavak; Müslüman Mezarlığında; Havaalanı; Buğday Tarlasında Ölüm; Sivrisinek; Martının Ölümü; Kitaplara Alınmayan Öyküler: Yolculuk; On Sekiz Yaşın Öyküsü; Güz Dilencileri; Suçlu; Kloşar; Yitik Devrimci; Odamda; Sokak; sokağa Çıkmak)