Menu
Öykücüler Sözlüğü • NAİM TİRALİ

NAİM TİRALİ

1925’te Giresun’da doğdu. Tam adı Naim Şafak Tirali. İlkokulu Giresun’da okudu. Galatasaray Lisesi’ni (1945), İÜ Hukuk Fakültesi’ni bitirdi (1950). Tasvir gazetesinde muhabirlik yaptı (19467. Giresun’da Karadeniz Postası gazetesini yayınladı (1947-49). Yenilik dergisini (62 sayı, 1952-57) ve Yenilik Yayınevi’ni kurup, yönetti (1951-57). Vatan gazetesinde yazı işleri müdürlüğü ve köşe yazarlığı yaptı (1957-62); sahibi ve başyazarı olduğu Vatan gazetesini Ankara ve İstanbul’da yayınladı (1962-75). Amerikalı bir gazetecinin Demokrat Parti’yi eleştiren yazısını Vatan’da yayınladığı için onaltı ay hapse mahkum oldu, askeri darbeciler tarafından serbest bırakıldı (1960). Sözcü dergisinin genel yayın müdürlüğünü yürüttü (1961). CHP Giresun milletvekilliği yaptı (1961-65). Ankara’da İktisat ve Ticaret gazetesini çıkarıp, bir süre yönettikten sonra (1977-82) emekli oldu. Edebiyat hayatına, 1943’te Yeşiligiresun gazetesinde yayınlanan Arkadaş adlı öyküsüyle başladı. Öykü ve yazıları Tasvir, Çınaraltı, Yenilikler, Yeditepe, Varlık, Yeni Adam, kovan, Büyük Doğu, Vatan, Yenilik, Türk Dili, Erkekçe, Yazko Edebiyat, Milliyet dergi ve gazetelerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Bir Adayın Notları (1965), Avrupa’daki Amerika (1965), Devrimden Önce, Devrimden Sonra (1965), İki Şalom Arasında (1992), Şapkasını Yitiren Bakan (2000), Karanlığa Işık Tutmak (2000) adlı anı-gezi, fıkra, Sakıncalı Yazarlardan Sakıncasız Öyküler (1994) adlı seçki kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

Park

(Üniversite Matb., İstanbul 1947, 13 öykü: Taburcu; Köprü; İskele; Kütüphane; Müdahale; Kopya; Penceredeki Kazaklar; Yeni Zelandalı; Park; Parmak; Çalgılı Gazino; Tiren, Bir Garip Aile, Genç Kız ve Pislik; Randevu)

Yirmibeş Kuruşa Amerika

(Yeşilgiresun Matb., Giresun 1949; Cem, İstanbul 1989, 12 öykü: Buluşma; Büyük Cadde; Atlanta Barı; Yirmibeş Kuruşa Amerika; Gecenin Üçü; Pislik ve Kan; Arka Sokak; Esnaf; bir Çift Bacak; Tarlabaşı Asfaltına Yağmur Yağıyordu; Zürafa; Karabiberim)

Aşka Kitakse

(Yenilik, İstanbul 1953, 8 öykü: Vapur; Takdirname; Cikli – Cıklı Hikaye; Tevekkül Hamamı; Motor; Aşka Kitase; Picasso, Aşk Kaatili; Lambonun Meyhanesinde)

Piraziz Nere Berlin Nere

(Yazko, İstanbul 1984; Yön, İstanbul 1998, 11 öykü: Sait Faik’in Paris’teki Anlaşılmaz Beş Günü; Heeello Erdoğan; Züğürtün Keçisi; Piraziz Nere Berlin Nere; Bambarabam; Bisiklet; Otobüste Gösteri; Okyanus Uçuşu; Yırtık Don Öyküsü; Polonyalı Oda Arkadaşım; Yoğun Bakım)

Aşk Dediğin

(Cem, İstanbul 1988, 19 öykü: Aşk Dediğin: Bir Mektubu Okurken; “Cafe Luco”; Olduğu Gibi: Devlet Başkanı ve Şeyhülmuharririn; Kitap Koklamak; Bir İmza Günü; Kumkapı’da Öğle İçkisi; Kurbanlar; Fotoğraftan Adam Tanımak; Tüpten Çıkan Macun; Kahvenin Çayın Tadı; Bir Adayın Notları: Bir Adayın Notları; Aşka Kitakse: Vapur; Başarı Belgesi –Takdirname-; Ayşecik –Cikli Cıklı Hikaye-; Havuzlu Hamam Sokağı –Tevekkül Hamamı-; Motor; Aşka Kitakse; Picasso Aşk Katili; Lambo’nun Meyhanesinde)

Çılgınca Şeyler

(Cem, İstanbul 1994, 8 öykü: Çılgınca Şeyler ya da Kimi Raporlar Gibi; Öyle Bir Gece; Alkol Duvarı; Gölgede 35.5 Derece; Anneciğim Anneciğim; Otuzüç Yıl Aradan Sonra; Piraziz’de Bir Başbakan; Bir Zamanlar Giresun)