Menu
Öykücüler Sözlüğü • MUZAFFER İZGÜ

MUZAFFER İZGÜ

1933’te Adana’da doğdu. Diyarbakır Öğretmen Okulu’nu (1952), Diyarbakır Eğitim Ensittüsü’nü bitirdi (1968). Diyarbakır (1952-56) ve Aydın’da (1957-78) ilk ve ortaokullarında öğretmenlik yaptı; emekli oldu (1979). Edebiyat hayatına Hüraydın gazetesinde çıkan yazılarıyla başladı. Mizahi öykü ve yazıları Akbaba, Dönemeç, Milliyet Sanat, Yansıma, Çivi dergileriyle, Demokrat İzmir, Yeni Asır, Milliyet ve Cumhuriyet gazetelerinde yer aldı. Mizahi öykü kitapları dışında Gecekondu (1970), İlyas Efendi (1971), Halo Dayı ve İki Öküz (1973), Kasabanın Yarısı (1982), Üç Halka Yirmibeş (1984), Zıkkımın Kökü (1988), İt Adası (1992), Sıpa (1993), Dilber (1995), Matador Mahmut (1996), Kaçak Kız (1997), İçimde Çiçekler Açınca (2000) adlı roman, Gecekondu (1971), İnsaniyettin (1972), Kara Düzen (1974), Reçetesi Peçete (1974), Utanmıyorum Üşüyorum (1974), Sınırda ve Duvar (1982), İsrafilin Düdüğü (1983), İcraatın İçinden İnsan Manzaraları (1990), Bekçi (1991), Dandini Vatandaş Dandini (1991), Demokrasi Parkımız (1992), Lütfen Kızımla Evlenir misiniz? (1994) adlı oyun ve çok sayıda çocuk kitabı bulunmaktadır. Donumdaki Para’yla 1978 Türk Dil Kurumu Öykü Ödülünü kazandı.

Öykü Kitapları:

Bando Takımı

(1974)

Donumdaki Para

(1977; Bilgi, Ankara 1980, 27 mizahi öykü: Komünist Leylek: Hücrenin Başı; Donumdaki Para; Komünist Leylek; Cicim Şu Pamuğu Eller misin?; Köyün Kahramanı; Boyumu Kırk Santim Uzattım; Müdür Olmak Çok Kolay; Bir Bir Sizden Bir Bizden; Nasıl Kalkındık: Nasıl Kalkındık; Çatıdan Bakınca; Açılıştaki At Arabası; Foto Torpil; Eksiği Var; Ekşi Koruk; Hıfzı Sadullah Kabakulak Hazretleri; İnsanı Deli Edecekler; Kadın Budu; Merdiven: Merdiven; Bedri Baba; Şekeriiiim; Fennin Son İcadı; Lunapark Arabası; Konstantin’in Şey Ettiği Taş; Heyecanlanmak Yasaktır; Kadifeden Kesesi; Kasabanın Çiçek Gibi Kızları; Yaşasın Yenerspor)

Deliye Her Gün Bayram

(Bilgi, Ankara 1980, 28 mizahi öykü: Deliye Hergün Bayram; Hıdır Baba; Dinibütün İsmail Efendi; Mahmut Efendi Kuyusu; Ülke Batıyor; Fatih; Sarımsak Yoğurt Biber Fraksiyonu; Alanın Anasını; Komünizm Gelirse; Hüdaverdi Amca; Altgeçit; Donkişot Dayı; Daha Okkalı Yaz; Bu Kabakla Bu Koltuğa Nasıl Oturulur?; Geri Kalmış Bir Ülkenin Başbakanının Delirdiğinin Öyküsüdür; Garibanlar da Emlak Beyannamesi Dolduracaklar; Emek ve Yemek; Kader Kurbanı; Ünlü Politikacı Nasıl Kaçırıldı?; Ağlama Duvarı; Bakana Bir Odun; Büyük Ağır Sanayi; Çingen Niyazi; Yardımsever Kasaba; Tokat; On Yıl Sonra; Dört Fişli Adam; Kes Konya’ya Bir Bilet!)

Sen Kimsin Hovardalık Kim

(1980; Bilgi, Ankara 1989, 21 mizahi öykü: Sen Kim Hovardalık Kim?; Lüküs Aygıt; Ev Alma Komşu Al; Aman Tek İyi Geçinsinler de; Hüsamettin Bey Niye Fıydrıttı?; Evlen Gelsin, Boşan Gitsin!; Çıplaklar Koşusu; Milli Cephe Sucukları; O Söyler, Biz Uyurduk; Sağ Olsun Atalarımız; Sapohamari; Kaymakam Beyimizi Vermeyiniz; Şeytanın Telefonu; Gariban Yankesici; Memurlar Kışkırtıyorlar; Şenlik Var!; Cinsisapık Hüsnü Bey; Selam Dur!... Kaçakçı Geçiyor; Şaplak Hasan; Baleye Değer Veren Ulus; Sayın Başkan)

Her Eve Bir Karakol

(1980; Bilgi, Ankara 1998; 25 mizahi öykü: Her Eve Bir Karakol; Hidayet’in Durumu; İşkenceciler; Biz İşimizi Biliriz; Şakacı Polis; Tamsiper; Demokrasiyi Kim Ş’aptı?; Nasıl Mültimilyoner Oldum?; Babaya Bak Babaya; Yarım Milyonluk Kazım Bey; Modern Ruh; Deveden Büyük Fil Var; Sekiz Çadır Kabilesi; Kendin Et, Kendin Yak; Kendi Kendine Konuşanlar Ülkesi; Mektuplar; Doğal Kalorifer; Babanızın Evi Gibi Oturun; Devletin Temeline Dinamit Koyanlar; Dükkanlar; Musluk; Bize Yakışmaz; Mazotlu Yolculuklar; Dayı Metoduyla Isınma; Resim Sergisi)

Dayak Birincisi

(1980)

Devlet Babanın Tonton Çocuğu

(1981)

Lüp Lüp Makinesi

(Bilgi, Ankara 1982, 25 mizahi öykü: Kaç Mark Vereceksin?; Baklava; E.M.S. 18 Aygıtı; Donsuzluk Madalyası; Kökü Dışarda; Sabıka Kayıt Defteri; Kaymakamın Donu; İki Paşanın Geçtiği Delikli Taş; Ak Horoz; Elmalar; Damdaki Aslan; Üzerinizde Eskisin Bayram Ali Bey; Katina Evde mi?; Seyfi Bey’in Günlüğü; Milli Sporcumuz; Kese-Sabun; Deniz Ayağımızın Altında; Tanınmış Yazar Olmak Başka; Safoğlan; Bir Günlük; Kühlah Müdürlüğü; Turist Burhan; Triumvirlik; Çalmayan Hırsız; Lüp Lüf Makinesi)

Çanak Çömlek Patladı

(Bilgi, Ankara 1983, 25 mizahi öykü: Merhabalar Efendim; Aman Beyefendi; Kaç Tür Kebap Olduğunu Düşünmek; Duvardaki Fotoğraf; Otuz Üçüncü Dakika; Seçimci Hüsnü Bey; Paralar; Boşluk Müdürü; Öküz Parası; Bereketli Ürün; Yetimler Köyünün Yolu; Yoğurtlu Saldırı; Smokinli Köy; Mehmet Hergelesi; Kötü Yemek Rejimi; Mikropçuk; Hostes Kızlar; Sen Bunu Yiyemezsin; Bakan Koltuğu; Yangında İlk Kurtarılacak; Tekme; Vatandaşı Bekletmesini Bilelim; Sabır Bey; Fiş Şakir; Okul Aile Birliği)

Orta Direği Yıkan Ayı

(1984; Bilgi, Ankara 1985, 19 mizahi öykü: Ortadireği Yıkan Ayı; Yedi Uyurlar; Milliyetçilik Bozgunculuğu; Eşek Keyfi; Ne İş Olsa Yaparım; Altın Sahillerimiz; Kendi Kendini Kredilendirme; Memura Kız Verilir mi?; Zıkkım İçsin, Zıkkım Yesin; Ayakkabıname; Beğen Hanım Beğen; Mestan Beyin Arşivi; İki Ruhlu Müdür; Bir Türlü Ölmeyen Adam; Faruk Bey’in Gizli Aşkı; Köyün Namusu; Güzellik Suyu; Gomonis Hasan; Dul Kız)

İşte Mühür, İşte Sen

(1984)

Devlet Malı Deniz

(1986)

Azrail Nasıl Rüşvet Yedi?

(1986; Bilgi, Ankara 2000, 24 mizahi öykü: Göz Önündeki Uzun Hidayet; Rambo Conan Kim Oluyormuş?; Birinci Gelen Öcü; Soruşturma; Azrail Nasıl Rüşvet Yedi?; Pipo Sever Dostumuz; Apollon’un Şeyi; Vatandaşlık Onayı; Sarı İsmail; Temel Atma; Kasabaya Bir Kız Geldi; Benim Sevgili Öğretmenim; Öğretmenler Günü; Hainlere Ölüm; Ne Sihirdir Ne Keramet; Kaç Deli İstersin; Hovarda Memur; Sıcak Aile Yuvası; Uyku İlacı; Zam Falı; İş Buldum; Pastırma; En İyi İlaç; Ülke Yürüyor)

Siz Bilirsiniz Paşam

(1987)

Demokrasimiz Kaç Para Eder

(Bilgi, Ankara1988; Bilgi, Ankara 1995, 23 mizahi öykü: Fesleğenli Cinayet; Hangisini İhbar Etsem; Hırsız – Polis; Dayak Vaziyeti Al!; Öteki Bumbum; Kaynanam Beni Nasıl Yaktı?; En Kötü Gün; Demokrasimiz Kaç Para Eder; Falakalı Oy Pusulası; Atatürk Beş Kişiyi Dövmüş; Hıçkırıklı Mıçkırıklı Pandomim; Nasılsınız?; Öyle Olmaz Böyle Olur; Yiimi Dööt; Köfte Ekmek Yemenin Serüveni; Yolsuzluk; Dumansız Basur; Baba Sadık; Figen Hanım’ın Aklında Ne Var?; Veli Efendi; Süymegöz Amca; Hamamcı Bahri’nin Önlemeyen Yükselişi; Büyük Hazırlık)

Oturaklı Başkan

(1988)

Yıl Sıfırı Darbe Hazır

(Bilgi, Ankara 1989, Bilgi, Ankara 2000, 23 mizahi öykü: Ya Öyle mi Evladım?; KÜM; Dikkat Dikkat Karakollar Denetleniyor; Hıyar; Kabak Hızır; Fısıltı; Yıl Sıfır Darbe Hazır; Celo; Çağ Atlayan Gecekondu Mahallesi; “Hakkıhuzur” Bulunmalık Parası; İğde Güzeli; Amerika’ya Danışalım; Yap.. İşlet.. Devret; Yankesici Yasin; Mafya Vedat; Beş Memur İhtilal Yapmışlar; Onuncu Derecenin Dördüncü Kademesi; Baş Pezo; Sövülecek Adam; Dondaki Enflasyon; Geçim Meçim; Ağlama Birincisi; Ayrılma Şöleni)

Bir Namussuz Aranıyor

(Bilgi, Ankara 1990; Bilgi, Ankara 1998, 22 mizahi öykü: Devletin Resmi Ayısı; Robinson’un Anıları; Rüzgara Karşı Altı Metre İşeyen Adam; Haberler; İmdat, Kurtarım Bizi!; Üniversite Polisi; Sülüklerden Özür Dilerim; Eski Bir Polis’in Anıları; Eşekler; Bir Namusssuz Aranıyor; Güzel Şebboy; Konuksever Köy; Yemek Ressamı; Belediye Otobüsünde Kitap Okudum; Mühürcübaşı Osman Bey; Benim Dedeeem ki!; Beş Yıldızlı Mandıra; Özel Plajlı Deniz Sitesi; Dört Dil Bilen Ayı; İki Sarhoş; Yazık Oldu Osman’a; Çifte Bayram)

Bizim Ayılar Amerikalıları Çok Sever

(1991)

Bir Mayıs Polis Bayramı

(1992)

Nasıl Baba Oldum

(Bilgi, Ankara1993; Bilgi, Ankara 1996, 25 mizahi öykü: Anlıyız Şanlıyız Amerikanlıyız; Karakol Derdin miydi?; Buraya Ne Yapılıyor?; Nasıl Baba Oldum?; Mafya Mustafa; Kışın Darbe Olur mu?; Bizim Başkan Öteki Başkanı Nasıl Öptü?; Doktor Civanım; Tam Otomatik; Telefon Müdürlüğü; Ne Güzel Dinlendik; CMUK; Alo İkizler Burcu; Moskova’ya Moskova’ya; Şadiye Abla; Neşecan; Palto; Bayram’ın Kurtulamadığı Kurtuluş Bayramı; MİT’in Hava Raporu; Kasabanın Köprüsü; Kardeş Şehir; Unutbeni; Kravat; İsmail Adlı Kaplumbağa, Cevahir)

Dandini Vatandaş Dandini

(Bilgi, Ankara 1994; Bilgi, Ankara 1995, 26 mizahi öykü: Devlet Babanın Kadife Giysili Memurları; Tohuma Kaçanlar Ülkesi; Rüşvet ve Hırsızlık; Ben Çalarım Beyefendi; Dandini Vatandaş Dandini; Vergi Vereyim mi, Yoksa Vermeyeyim mi?; Benim Polislerim; Ah Bir de Hotantoca Bilseydin; Medyum Melih; En Ateşli Aşk Mektupları; Belkıs’lı Düşler; Beni Cumhurbaşkanı Karşılar; Deli Uçurmak Kolay mı?; Bakanı Karşılama Provası; Düğün Hediyesi; Nataşa; Afiyet Olsun; Orhan’ın Oyuncakları; Dekomeron Hulusi; Kulakları Küpeli; Hayatım Roman; İnce Meltem Havuzu; Vizburger; Elini Eteğini Çek; Posta Kutusu; Çiçek mi, Erik mi?)

Ayvayı Yedik

(Bilgi, Ankara 1995; Bilgi, Ankara 1996, 26 mizahi öykü: Yine de Şahlanıyor Aman; Bu Ülkenin Mesenleri; Eski Tüfek; Devetabanı İçin Uzun Bir Çıta; Ayvayı Yedik; Muz Cumhuriyeti; aklıma Akılsızlığım Gelince; Tuttumutti; Ayıya Bak Ayıya; Bir Yudum Acı Rakı; Babamın Evine Giderim; Vah Babacığım Vah; Müfusçu Nüfusçuyu Kaçırdı; Doktar Damat; Altmışından Sonra Hovardalık; Tarzan ve Tarzaniye; Trafik Kilitlenmesine İsyan; Maçı Kazandık; Çatıya Bak Çatıya; Turist Hanımlara Tellallık; Ne Pirzolaydı O; Hazırola Geçme Hastalığı; Muhtar Secimi; Lokumlu Tencere; Çok Güzel Fıstıklarım Var; Dünyanın En Zor İşi)

Hırsız Köpek

(Bilgi, Ankara1997; Bilgi, Ankara 1998, 28 mizahi öykü: Hırsız Köpek; Patagonya’da Birlik Beraberlik; Kızı Verdik Gitti; Zenci Futbolcu; Ggooool; Nöbet Ödülü; Kim Dolandırıcı?; Mümin Hoca; Doğruyum – Çalışkanım; On Yumurta Bir Kangal Sucuk; Kendine İyi Bak; Fettan; Eski Kafalı; Tuttu Furitti Hulusi; Mahkeme Duvarı; Ana – Kız Fıstıklar; Kuşadası ve Niko; Fifi; Bostan Korkuluğu; Teks Meks Heks; Itır Kütüphanesi; Gülbahar; Seçimi Yeniletme Bürosu; Çok Saygın Kişiler; Öküz Savaşı; Salağı Var, Aptalı Var; Devlet Adamına Öğütler; Yaşasın Kralımız)

Hekese Bir Yastık

(Bilgi, Ankara 1999; Bilgi, Ankara 2000, 25 öykü: Herkese Bir Yastık; Pinokyo; Mahpushane Çeşmesi; Susurluk Olayı Çözümlenecek; Öcücübaşı; İncirlik; Doymaz Çetesi; Pis Hırsız; İyi Tatiller; Öteki Dünya; Sünnet Düğünü; Sula Beni; Maganda olmak Çok Zor; Cep Telefonu; Kahraman Başkan; Hafize ve Pakize; Üstgeçit; Yaş Yetmiş Viagra İçmiş; Yerli Viagra; Çok Ünlü Yıldız; Adem Baba; Garantili Kiracı Çıkarılır; Köyde Bir Evim Olsa; Henri’nin Tatili; Noel Baba)

Tom Babanın Tombalası

(Bilgi, Ankara 2000; 25 mizahi öykü: Tom Babanın Tombalası; Kendi Hapishanenin Kendin Yapı; Devlet Hesabına Çalışacağım; Bakan Oluyorum; 23 Nisan; Adalet’i Beklerken; Kahpe Hanım Caddesi; Türban; Avrupa Birliği’ne Güllü Lokum; Kurtlar Kuşlar Bile; Nikah Tanığı; Yakmak Yıkmak; Son Model Maganda; Aşk Kurbanı; Anmalık; Şenlik; Palyaço ve Çocuklar; Girdim Yaptım Yendim; Koyun Sürüsü; Aganini Naganini; Ben Kaymakamken; Maskeni Takmayı Unutma; Venedik Kebabı; Horoz; Kış Uykusu)

Anadolar

(Bilgi, Ankara 2001, 25 mizahi öykü: Çıktık Açık Alınla; Anadolar; Torunlarıma Miras; Düğmeye Kim Basacak; Şimşek Operasyonu; Ankara Canavarı; Utanmak; Yasak; Ders: Hayat Bilgisi; Yeni Komşumuz; Biz Mağarada Yaşardık; Kemerde Delik Bitti; Ruhsuz Ülke; Ruh Sağlığı; Usandım Senden; Gözleri Doysun; Seyit Hoca’nın Eşeği; Yankesici; Seni Çok Seviyorum Ayşe; Mor Patlıcan; Erikli Roka Salatası; Denizin En Güzel Kızı; Nisa Ablam Güzeldi; Löpestikçi Namussuz; Asa)

Soyma Beni Utanırım

(Bilgi, Ankara 2002, 24 mizahi öykü: Soyma Beni, Utanırım; Başbakanlıkta Piknik; Ben Cumhurbaşkanıyken; Vatandaşın Yüzünü Güldürmek; Yüzsüzler; tutum Haftası; Bakan Geliyor; En Büyük Devlet; Zifaf Geceleri; Ben Entelim; Ben de Giyiyorum; Ah Yöneticiler; Çok Acı Bir Kayıp; Hamam; Söyleşi; Dolar; Sarhoş Fesleğenler; Rüzgar Çanı; Orhan’ın Yeşil Dünyası; Takı Töreni; Hamlet; Benim Bandom; Ahır Bar; Bizim Sinan)

Hükümet Çiftetellisi

(Bilgi, Ankara 2003, 25 mizahi öykü: Hükümet Çiftetellisi; Amerika’ya Hücum; Bir Tetikçinin Günlüğünden; Dayı; Her Şeyi Satalım Gitsin; Hastaneyi Zaptettik; Tez Gel Dayı Oğlu; Süper Kaan; Hanzade; Bir Sepet Karanfil; Ne Olacak Şimdi; Serenat; Kuşku; Köfteci Nafiz; Boşanıyoruz; Sevginin Böylesi; Karım Hastanede Abi; Gözüm Bir Yerden Isırıyor; Ozan Nilgün; Mavi Kuş; Berdilek; Küçük Hafız; Yıllar Sonra; Şemsiye; Aşık Oldum)