Menu
Öykücüler Sözlüğü • MUSTAFA BALEL

MUSTAFA BALEL

1945’te Sivas’ta doğdu. Tam adı Mehmet Mustafa Balel. İlk ve orta öğrenimini Sivas’ta tamamladı (1963). Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca bölümünü bitirdi (1968). Ardahan Lisesi’ndeki Fransızca öğretmenliğinin ardından burs kazanarak gittiği Fransa’nın Poitiers Üniversitesi’nde “Karşılaştırmalı Dünya Edebiyatı” üzerine öğrenim yaptı (1972). İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü’nde 20. yy. Fransız Edebiyatı ve çeviri (1978-1980), İstanbul Bahçelievler Lisesinde Fransızca ve edebiyat (1980-1997), Adnan Menderes Anadolu Lisesi’nde edebiyat (1997-2000) dersleri verdi. Meydan Larousse, Görsel Büyük Genel Kültür Ansiklopedisi, Gelişim Büyük Larousse, Memo Larousse, Axis2000 ansiklopedilerde çalıştı. TRT İstanbul Radyosu’na roman ve öykü uyarlamaları yaptı, çocuk oyunları yazdı. Öykü adlı dergiyi kurdu ve yönetti (Nisan 1975-Mayıs 1976, 7 sayı). Edebiyat hayatına 1972’de Yeni Ortam gazetesinde yazdığı kitap tanıtma yazıları ve edebiyat eleştirileriyle başladı. Öykü, deneme ve çevirileri Varlık, Yansıma, Sanat Emeği, Militan, Milliyet Sanat, soyut ve Gösteri dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Peygamber Çiçeği (1981), Asmalı Pencere (1984) adlı romanları, Bükreş Kitabı (1985) adlı gezi, Bizim Sinemamız Var (1979), Cumartesiye Çok Var mı? (1982), Dedemin Bakır Koltukları (1999), Çember Tiyar adlı çocuk ve Dasskalof, J.P. Toussiant, M. Tournier, P. Istrati ve Gorki’den çeviri kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

Kurtboğan

(Yar, İstanbul 1974, 14 öykü: İki Canlı; Abbasın Piçi; Kurbağalar; Kuduzun Düğünü; Çopurun Dursun; Ahırdakiler; Kurtboğan; Karga Öterken; Hasır; Kuyruklu Dünya; Mahkeme Duvarı; Kurban Eti; Makasçının Karısı; Kumalar)

Kiraz Küpeler

(Öncü, İstanbul 1977, 8 öykü: Kiremit Rengi Vazo; Boşboğaz; Bir Buçuğu Biraz Geçe; Filiz Çayı; Ekinler Sarardı; Horozlu Ayna; Kiraz Küpeler; Can Eriği)

Gurbet Kaçtı Gözüme

(Yazko, İstanbul 1983, 13 öykü: Ayıp Yerleri Yanlış Konmuş Resimler; Hatmigül Zamanı; Gözyaşı Satıcısı; Gurbet Kaçtı Gözüme; Vesile; Dedenin Bakır Koltukları; Bahar Dalı; Rahmetlinin Ardından; Yağmuru Özlemek: Feridun; Sedef Bacı; İdris Usta; Emine; Deste)

Turuncu Eleni

(E, İstanbul 1992)

Karanfilli Ahmet Güzellemesi

(Dünya, İstanbul 2004, 8 öykü: Yakın Plan İlişkiler: Ağlayan Köşkün Martıları; Çini Soba ya da Buruk Bir Kayıp İlanı; Hüznün Öteki Yüzü; Albüm; Kanadı Kırık Gönlüm; Eski Defterde Solmuş Öyküler: Karanfilli Ahmet Güzellemesi; Mermi Türkülü Gelincik; Tefçi İsmihan)