Menu
Öykücüler Sözlüğü • MEHMET SEYDA

MEHMET SEYDA

1919’da İstanbul’da doğdu. Tam adı Mehmet Seyda Çeliker. İlkokulu Antalya’da, ortaokulu Kırıkkale’de okudu. İstanbul Pertevniyal Lisesi’ndeki öğrenimini yarıda bırakıp (1935) iş hayatına atıldı. Zonguldak Kömür İşletmeleri’nde, Divriği, Devrek ve Merzifon madenlerinde memur olarak çalıştı (1937-46). İstanbul Belediyesi Eğlence Yerleri kontrol memurluğunda bulundu (1951-60). Bir süre de Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü’nde çalışarak emekli oldu. Edebiyat hayatına 1933’te yayınlanan öyküleriyle başladı. Öykü ve yazıları Ses, tan, Yeni Adam, Yedigün ve Yeni Edebiyat, Yelmer, Yeditepe, Dost, Yeni Dergi, Yeni Ufuklar, Güney, Varlık ve Türk Dili dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Ne Ekersen (1958), Yaş Ağaç (1958), Cinsel Oyun (1966), Sultan Döşeği (1969), Köroğlu (1969), Nemrut Mustafa (1969), Süeda Hanım’ın Ortanca Kızı (1969), Yanartaş (1970), İhtiyar Gençlik (1971), İçe Dönük ve Atak (1973), Gerçek Dışı (1976), adlı roman, Bir Açıdan (1963) adlı deneme, Türk Romanı (1969) adlı inceleme, Edebiyat Dostları (1970), Çocukluk Yılları (1980) adlı anı-biyografi, çok sayıda çocuk ve derleme kitapları bulunan Mehmet Seyda, 1986’da İstanbul’da öldü. Başgöz Etme Zamanı’yla 1964 Sait Faik Hikaye Armağanı’nı kazandı.

Öykü Kitapları:

Beyaz Duvar

(Kovan, İzmir 1962, 9 öykü: Kedinin Ciğeri; Alın Yazısı; Sinema Delisi Kız; Köyün Uğuru Memet; Övdüler; Beyaz Duvar; Kararsız; Ölümsüz Sevi; Kaçak)

Zonguldak Hikâyeleri

(Yeditepe, İstanbul 1962, 6 öykü: Pazarlık; Tanık; Emin Korkmazgil; “Dur Ben Bunu Yazayım da...”; Üçüncü Vardiyadan Devrekli Hasan; Ve Karısı)

Başgöz Etme Zamanı

(Yeditepe, İstanbul 1963, 5 öykü: Evimin Erkeği; İpe Çekilecek Herif; Erkekahmet; Başgöz Etme Zamanı; Allahlık Fevzi Bey)

Oyuncakçı Dükkanı

(Yeditepe, İstanbul 1964, 6 öykü: Uğraksız Deniz Gemileri; “Beyzadeler”; Oyuncakçı Dükkanı; Kurt Kapanı; “İşte!”; A-B-C-D)

Garnizonda Bir Olay

(Set, İstanbul 1968, 6 öykü: Garnizonda Bir Olay: Yangın; Garnizonda Bir Olay; Yarıda; Çemberler: Çemberler I; Çemberler II; Çemberler III)

Anahtarcı Salih

(Yeditepe, İstanbul 1969, 6 öykü: Hastalar; Satıcının Ölmezi; İçki, Kumar, Fuhuş; Baba; Casus – Karpuz Hikayesi; Anahtarcı Salih)

Kör Şeytan

(Oluş, İstanbul 1974, 12 öykü: İlgisiz; Garnizonda Bir Olay; Yarıda; Amca Evi; Kör Şeytan; Tasdiki Gelmedi; Kurtla Kuzu; Dalga; Yangın; Bir Varmış Bir Yokmuş; Alışkanlık; Dostların İntiharıdır)

Bana Karşı Ben

(Okar, İstanbul 1976, 10 mizahi öykü: Romana Taslak; Amma ve Lakin; “Hicran Yarası; Battı Balık Yan Gider; Babalar ve Çocuklar; Röportaj; Dostlar Üçe Ayrılır; Fantoma’ya Karşı Jüv ise, Zeus’a Karşı Hırtoğlan; Belki Sanacaksınız ki Herkesin “Sam Amcası”dır Ama Bu Anlattığımız “Hırtoğlan”ın Öz Amcasıdır; Yitik Eşekler Ülkesi ya da İttil Kabilesi)

Kapatma

(Altın Kitaplar, İstanbul 1982, 3 uzun öykü: Gizli Duruşma; Başı Dinç Kadınlar Partisi ya da Karaboğa Efsanesi; Kapatma)