Menu
Öykücüler Sözlüğü • HULKİ AKTUNÇ

HULKİ AKTUNÇ

1949’da İstanbul’da doğdu. Tam adı, Şükrü Hulki Aktunç’tur. Selimiye Askeri ortaokulu, Erzincan Askeri Lisesi (1963-66) ve Haydarpaşa Lisesi’ni bitirdi. İÜ Hukuk Fakültesi’ndeki öğrenimini yarıda bırakıp reklamcılığa başladı; Manajans’ta metin yazarı, ortağı olduğu Yaratım Ajans’ta yöneticilik yaptı. Reklamcılar Derneği’nin başkanlığını üstlendi. Türkiye Defteri’nin yönetimine katıldı (1973-75). Edebiyat hayatına 1969’da Soyut dergisinde yayınlanan bir öyküsüyle başladı. Öykü, eleştiri ve incelemeleri Soyut, Yeni Edebiyat, Yeni Dergi, Papirüs ve Türkiye Defteri’nde yer aldı. Öykü kitapları dışında, Sır Kâtibi (1989), Islıkla Tarihçe (1989), Adresim Aynalar (1991), Şarkılar (1992), İnsan Aşklarının Külüdür (1993), Istıraplar Ansiklopedisi (1995), Bir Şeyin Varoluşu (1999), Firâk: Toplu Şiirler (2002) adlı şiir; Bir Çağ Yangını (1980), Son İki Eylül (1987) adlı romanları, Büyük Argo Sözlüğü (1990), Erotologya (2000), Aforistika ya da özeldeyişler adlı denemeleri bulunmaktadır. Geri Dönmeyenler’iyle 1977 Türk Dil Kurumu Öykü Ödülü’nü, Bir Yer Göstericinin Hayatı’yla 1990 Yunus Nadi Ödülü’nü kazandı.

Öykü Kitapları:

Gidenler Dönmeyenler

(Günebakan, İstanbul 1976, 14 öykü: Göz Bağı: Göz Bağı; Şehir İçi-Kasaba: Araba; Evli Evine; Eski Şeyler: Patron; Pazarlık; Küçük Yardakçının Olağan Hikâyesi; Gidenler Dönmeyenler: Karabük’ün Dumanları; Hep Onu An; Gidenler Dönmeyenler; Kızılca Dünya Beşlisi: Yazılamamış Bir Günlük; Bayram Gömleği; Yanardöner; Vakt’erişince; Yıl Yıldan Uzun)

Kurtarılmış Haziran

(Derinlik, İstanbul 1977, 15 öykü: Beyoğlu’nun Kirli Tarihi; Yalan Oldu Dünya; Hayguhi Haziranda Yaşadı Haziranda Öldü; Şeytan Sütü; İçimin Kuşları; Bir Un Fırtınası; Rüzgârın Önünde; Son Yemek; Yedi Askı: İlk Balığın, Trakonya; Sevda, Aynalıçeşme; Habeş Zerah ve Askerleri; Yola Çıkış; Köprülerde; Sus ve Yaylım Ateşi; Balıkçıların Gidemediği Ada)

Ten ve Gölge

(İletişim, İstanbul 1985, 19 öykü: Üçkanat: “Adını Yok Eden Hikâye; Fortuna ya da Kırk Kanatlı Bir Arayışın Anlatımı; Kıyısız”; Madam; Kayıplara Karışmış İstanbul; Binbirdirek Batakhanesi – Yeni Bir Söylenti; Lodos Düğünü; Damacı Ohannes ustanın “Mahzun” Çıkmazı; Aşka Kimse Yok; Kardaki Güller; Güz Çığlıkları; Algılar Efendisi: “Hanım ve Tavşan; Adım İsmail; Algılar Efendisi; Ulak ve Mihmandar; Galatalı Bir Yar; Alkarısı İçin Dua; Atkestaneleri Düşüyordu; Aşıboyalı Gerçek)

Bir Yer Göstericinin Hayatı

(Afa, İstanbul 1989, 18 öykü: Pini, Ah Pini: Arka Kapı Şarkıları; Kara Fotoğrafın Hikâyeleri; Pinilupi Sara; İnce İnce Haller; Yek-Yek Oynayanlar: Yek-Yek Oynayanlar; Üç Sevgili: Yosmafincanı; Kalbin Çorak Toprağı; Kanatlar, Kafes; Bir Yer Göstericinin Hayatı: Bir Yer Göstericinin Hayatı; İkonika: Artist Olma Kahvesi; Madi hayat in the Dark; Arsız’ın Dansları; Sonuncu Paskal; Mühürbaz; Yasa Dışı Gömülmek; Sarhoş Bacağı; İsrafil Borsunu Çalıyor; İkona Ülkesi Nasıl Açıldı )

Ten ve Gölge – Bir Yer Göstericinin Hayatı

(İyi Şeyler, İstanbul 1996, 37 öykü: Ten ve Gölge )

: Üçkanat: “Adını Yok Eden Hikâye; Fortuna ya da Kırk Kanatlı Bir Arayışın Anlatımı; Kıyısız”; Madam; Kayıplara Karışmış İstanbul; Binbirdirek Batakhanesi – Yeni Bir Söylenti; Lodos Düğünü; Damacı Ohannes ustanın “Mahzun” Çıkmazı; Aşka Kimse Yok; Kardaki Güller; Güz Çığlıkları; Algılar Efendisi: “Hanım ve Tavşan; Adım İsmail; Algılar Efendisi; Ulak ve Mihmandar; Galatalı Bir Yar; Alkarısı İçin Dua; Atkestaneleri Düşüyordu; Aşıboyalı Gerçek; Bir Yer Göstericinin Hayatı

(1989)

: Pini, Ah Pini: Arka Kapı Şarkıları; Kara Fotoğrafın Hikâyeleri; Pinilupi Sara; İnce İnce Haller; Yek-Yek Oynayanlar: Yek-Yek Oynayanlar; Üç Sevgili: Yosmafincanı; Kalbin Çorak Toprağı; Kanatlar, Kafes; Bir Yer Göstericinin Hayatı: Bir Yer Göstericinin Hayatı; İkonika: Artist Olma Kahvesi; Madi hayat in the Dark; Arsız’ın Dansları; Sonuncu Paskal; Mühürbaz; Yasa Dışı Gömülmek; Sarhoş Bacağı; İsrafil Borsunu Çalıyor; İkona Ülkesi Nasıl Açıldı

Güz Her şeyi Bilir

(Oğlak, İstanbul 1998, 29 öykü: Son Öykücü ya da “Bellek Adlı İblis”: Buluşma; Sis Ülkesi; Son Öykücü ya da “Bellek Adlı İblis; İkilik: Hayalifener; Gecesiz; Yaşamın Küçük Sorunları: Ruhların Eşitliği; Taşemen; “Hasantek” Öyküsünün Kökeni; Takrir-i Sükûn; Meksefe; Gözyaşları Aktıkça; Kâbus Taksitleri; Töz; Beni Arıyorlardı, Yoktun...; Tahnit; Beşlik: Ben, Biletsiz Yolcu; Uzanmış Bir Adamın Beş Düşüncesi; Çarşıya Yürüyen Bir Kadının Durup soluklandığı Dönemeç; Sevgisinde Bir Sancı )

; Kalemi Saklamak; Gündelik Söylenceler: Gündelik Söylenceler; Adalar, Kıyılar: Manastır Gülcüsü; İskele Dedikoduları; Lodos Ertesi; Yorgios Meraklidis; Issız Demir; Bir Deniz İçin Anlatılmıştır: Seyyid Olan; Bir Deniz İçin Anlatılmıştır; Yakarış, Sonun Son Başlangıcı

Toplu Öyküler I – Gidenler Dönmeyenler, Kurtarılmış Haziran, Ten ve Gölge

(YKY, İstanbul 2003, 48 öykü: Gidenler Dönmeyenler: Göz Bağı; Şehir İçi-Kasaba: Araba; Evli Evine; Eski Şeyler: Patron; Pazarlık; Küçük Yardakçının Olağan Hikâyesi; Gidenler Dönmeyenler: Karabük’ün Dumanları; Hep Onu An; Gidenler Dönmeyenler; Kızılca Dünya Beşlisi: Yazılamamış Bir Günlük; Bayram Gömleği; Yanardöner; Vakt’erişince; Yıl Yıldan Uzun; Kurtarılmış Haziran: Beyoğlu’nun Kirli Tarihi; Yalan Oldu Dünya; Hayguhi Haziranda Yaşadı Haziranda Öldü; Şeytan Sütü; İçimin Kuşları; Bir Un Fırtınası; Rüzgârın Önünde; Son Yemek; Yedi Askı: Birinci Askı: İlk Balığın, Trakonya; İkinci Askı: Sevda, Aynalıçeşme; Üçüncü Askı: Habeş Zerah ve Askerleri; Dördüncü Askı: Yola Çıkış; Beşinci Askı: Köprülerde; Altıncı Askı: Sus ve Yaylım Ateşi; Yedinci Askı: Balıkçıların Gidemediği Ada, Ten ve Gölge: Üçkanat: “Adını Yok Eden Hikâye; Fortuna ya da Kırk Kanatlı Bir Arayışın Anlatımı; Kıyısız”; Madam; Kayıplara Karışmış İstanbul; Binbirdirek Batakhanesi – Yeni Bir Söylenti; Lodos Düğünü; Damacı Ohannes ustanın “Mahzun” Çıkmazı; Aşka Kimse Yok; Kardaki Güller; Güz Çığlıkları; Algılar Efendisi: “Hanım ve Tavşan; Adım İsmail; Algılar Efendisi; Ulak ve Mihmandar; Galatalı Bir Yar; Alkarısı İçin Dua; Atkestaneleri Düşüyordu; Aşıboyalı Gerçek)

Toplu Öyküler II – Bir Yer Göstericinin Hayatı, Güz Her Leyi Bilir

(YKY, İstanbul 2003, 47 öykü: Bir yer Göstericinin Hayatı: Pini, Ah Pini: Arka Kapı Şarkıları; Kara Fotoğrafın Hikâyeleri; Pinilupi Sara; İnce İnce Haller; Yek-Yek Oynayanlar: Yek-Yek Oynayanlar; Üç Sevgili: Yosmafincanı; Kalbin Çorak Toprağı ya da Şıh Çimşit’in Düş Hesapları; Kanatlar, Kafes...; Bir Yer Göstericinin Hayatı: Bir Yer Göstericinin Hayatı; İkonika: Artist Olma Kahvesi; Madi hayat in the Dark; Arsız’ın Dansları; Sonuncu Paskal )

; Mühürbaz; Yasadışı Gömülmek; Sarhoş Bacağı; İsrafil Borsunu Çalıyor; İkona Ülkesi Nasıl Açıldı; Güz Her Şeyi Bilir: Son Öykücü ya da “Bellek Adlı İblis”: Buluşma; Sis Ülkesi; Son Öykücü ya da “Bellek Adlı İblis; İkilik: Hayalifener; Gecesiz; Yaşamın Küçük Sorunları: Ruhların Eşitliği; Taşemen; “Hasan Tek” Öyküsünün Kökeni; Takrir-i Sükûn; Meksefe; Gözyaşları Aktıkça; Kâbus Taksitleri; Töz; Beni Arıyorlardı, Yoktun; Tahnit; Beşlik: Ben, Biletsiz Yolcu; Uzanmış Bir Adamın Beş Düşüncesi; Çarşıya Yürüyen Bir Kadının Durup soluklandığı Dönemeç; Sevgisinde Bir Sancı ya da Kuş Alkar; Kalemi Saklamak; Gündelik Söylenceler: Gündelik Söylenceler; Adalar, Kıyılar: Manastır Gülcüsü; İskele Dedikoduları; Lodos Ertesi; Yorgios Meraklidis; Issız Demir; Bir Deniz İçin Anlatılmıştır: Seyyid Olan; Bir Deniz İçin Anlatılmıştır; Yakarış, Sonun Son Başlangıcı