Menu
Öykücüler Sözlüğü • ÂFET ILGAZ

ÂFET ILGAZ

1937’de Ezine/Çanakkale’de doğdu. İlköğretmen Okulu’nu, Çapa Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü bitirdi (1956). Bir süre, İÜ Edebiyat Fakültesi Felsefe ve Klasik Diller Bölümü’nde okudu. İzmit ve İstanbul’da Türkçe öğretmenliği yaptı. Kasımpaşa Lisesi edebiyat öğretmenliğinden ayrılarak İtalya’ya gitti. Yurda dönünce Muhteremoğlu Kitabevi’ni açtı ve işletti. Rıfat Ilgaz’la evlendikten (1969) sonra, onunla birlikte Sınıf Yayınları’nı kurdu. Bir anaokulu açıp, yönetti. Rifat Ilgaz’dan ayrıldıktan (1974) sonra tümüyle edebiyata yöneldi. Edebiyat hayatına, 1954’te Dünya gazetesindeki yazılarıyla başladı. İlk öyküsü 1955’te Yücel dergisinde yayınlandı. Öykü ve yazıları 1956’dan sonra İstanbul, Varlık, Türk Dili, Yeditepe, Gelecek, Yansıma, Sanat ve Toplum, Hürriyet Gösteri, Yazko Edebiyat, Türkiye Yazıları dergileriyle, Yeni İstanbul, Cumhuriyet, Yeni Şafak ve Milli Gazete’de yer altı. Öykülerinde Afet Muhteremoğlu, Afet Muhteremoğlu Ilgaz imzalarını da kullanan Afet Ilgaz, halen Milli Gazete’de köşe yazıları yazıyor. Öykü kitapları dışında, Eşiktekiler (1960), Aşamalar (1977), Sendika (1987), Garip Bir Dava (1987), Bir Feministin Doğruya Yakın Portresi (1988), Âd Semûd Medyen (1991), Yol (1993), Yolcu (1994), Ermiş (2000) adıl roman, İtalya Mektupları (1962) adlı gezi, Annem Annem (1972), Değişen Sevgiler (1976), Çocuklar da Savaştı (1979), Filiz Büyüyor (1991), Karadaylak (1991) adlı çocuk romanı, İbn’ül Vakt (2000), Ateş Denizinde Yol Alan Gemi (2001), İkindi Güneşi (2003), Statükocu Dana (2005) adlı deneme, makale, En Güzel İtalyan Hikâyeleri (1962) adlı çeviri kitapları bulunmaktadır. Başörtülüler’yle Türk Dil Kurumu 1965 Hikâye Armağanı’nı kazandı.

Öykü Kitapları:

Bedriye

(Yeditepe, İstanbul 1963, 9 öykü: Bedriye Sorunu I; Koruklar; Korku; Kısır Çember; İnsanlar ve Çocuklar; Sevmek; Bedriye’ler ve Çocuklar; Bir Aşk Mektubu; Bedriye Sorunu II)

Başörtülüler

(Yeditepe, İstanbul 1964, 5 öykü: Nine; Başörtülüler; Aşk; Evlilik; Ev Hizmet İşçileri)

Toprak

(Yay, İstanbul 1968; Toprak İnsanları; Sınıf, İstanbul 1972, Başlıksız 12 bağlam öykü)

Halk Hikâyeleri

(Sınıf, İstanbul 1972, 11 öykü: Gülten ile Niyo; Fidan ile Necati; İdamlık Hakkı ve Gülbahar; Simin ile Hesna Hanım; Pembe ile Ramazan; Aşık Fatma; Kapıcı Hasan ile Zengin Kızı; Şerife ile Kâmil Efendi; Ali Osman ile Seniha; Yürüyüş; Hasta Adam ve Küçük Kız)

Çeribaşı Apdullah’la İdamlık İsmail

(Doyuran Matb., İstanbul 1974, 10 öykü: Çeribaşı Aptullah’la İdamlık İsmail; Arabın Yalellisi; Beyler Koğuşundaki Hulusi Bey; Tanıklar; Bayburtlu Necati; Çay; Lise Müdürü; İmralılar; Süngücüler; Ekmek Torbası)

Ölü Bir Kadın Yazar

(Yazko, ?, 1983, 20 öykü: Sahur; Tiyatro; Dişi Bencillik ve mor Diken; Küçük Evim; Beylik Acı; Bir Öğretmenin Günlük’ünden; Parça Parça; Hamam; Paralı Yatılılar; II. Mevki; Çocuk Sevgisi; Uçak Yolcuları; Ağır Ağır Gelen Yalnızlık; Sarhoş Bir Öğretim Üyesi’nin Yaratılması Güçlülüğü; Menapoz; Ölü Bir Kadın Yazar; Yaşantılar; Avize Temizleyici Sıvı; Öyküsü Kaybedilmiş Yazar; Yaratıcılık)

Menekşelendi Sular

(Timaş, İstanbul 1997, 1 uzun öykü: Menekşelendi Sular)

Kazdağı Öyküleri

(İz, İstanbul 2000, 6 öykü: Aşk Büyüsü; Havva ile Altın Yürek; Sağır İbram ile Konikon; Deve İle Çocuk; Köylülerin Aklını Karıştıran Dönüşüm; Gerceyi Asmak İsteyen Köylüler)