Menu
Öykücüler Sözlüğü • DURSUN AKÇAM

DURSUN AKÇAM

1930’da Ölçek köyü / Ardahan’da doğdu. Cılavuz Köy (Kars) Enstitüsü’nü bitirdi (1950), altı yıl köy öğretmenliğinden sonra yüksek öğrenimini Ankara’da Gazi Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü’nde tamamlayarak ortaokul öğretmeni oldu. Ardahan, Kırıkkale ve Ankara’da öğretmenlik yaptı. MEB tarafından bir süreliğine İngiltere’ye gönderildi (1965). 12 Mart darbesinde kapatılan TÖS’ün ikinci başkanlığını yapması nedeniyle resmi görevinden uzaklaştırıldı, üç buçuk yıl açıkta kaldı, öğretmenlik görevine yeniden atanınca (1974) Atatürk Lisesi’nde, ardından Olgunlaşma Kız Enstitüsü’nde çalıştı, yeniden görevden alınınca öğretmenlik mesleğini bıraktı. Demokrat Gazetesi’nin kurucuları arasında yer aldı, başyazarlığını üstlendi (1978-1980). 12 Eylül darbesiyle gazetenin yayınını durdurulunca yurtdışına çıkmak zorunda kaldı. 12 yıl sonra Türkiye’ye geri döndü 1992). “Köy Notları” başlıklı ilk yazısı 1952’de Varlık dergisinde yayınlanan Akçam, Milliyet gazetesinin açtığı (1962) "bir memleket gerçeği" konulu röportaj yarışmasında Analarımız yazısıyla birincilik kazanınca sesini duyurdu. 1963’te Ankara’da “İmece” dergisini kurdu. Kuzeydoğu Anadolu’nun köy ve kasaba hayatını, dertlerini sergileyen, etkili ve yalın yazılarıyla, gazetelerden dergi ve kitaplara geçti. Öykü kitapları dışında, Analar ve Çocuklar (1965) Doğunun Çilesi (1966) Kanlı Dere’nin Kurtları (1975), Kan Çiçekleri (1977) ve Altta Kalanlar (1979), Dağların Sultanı (roman, 1985), Sevdam Ürktü (1992) adlı roman, inceleme, röportaj ve anı kitapları bulunan Dursun Akçam 2003’te Ankara’da öldü.

Öykü Kitapları:

Maral

(İmece, Ankara 1964, 17 öykü: Zozan; İşin İçinde Kan Var; kara Kâğıt; Sümbül; Şahin Efendi; Zaloğlu; Tahsil; Nöker Hamit ile Kel Cıbo; Kınalı; Yaz Efendi; Beko Ağa; Maral; Kaka; Peri; Alo Efendi; Küpeli Cafer; Eko. “Maral, Haşmet Matb., İstanbul 1972”)

, Ölü Ekmeği

(Öncü, Ankara 1969, 11 öykü: Şeher Tayfası; Tezek Payı; Kahraman; Ölü Ekmeği; Pantol; Kiraz; Seher; Kurban; Bade; Yoğurt; Oğlan Uşağı. “Ölü Ekmeği, Arkadaş, Ankara ?”)

, Taş Çorbası

(Yeni Büyük Dağıtım, İstanbul 1972, 14 öykü: Hademe Milleti; Taş Çorbası; Anadolu Ekspresi; Altta Kalanlar; Kuşuçmaz Köyü; Tefeciler; Talan; Kutulun Hanı; Paralı Dert; Hayvan Hırsızlığı; Umut Öteki Dünyada; Savunma Sığınakları; Tilki Dermanı; Çay Nedir Say Nedir)

Köyden İndim Şehire

(May, İstanbul 1973, 9 öykü: Akovadan Irgatların Derviş; Kaz Eti; Köyden İndim Şehire; Aşk Clup; Güllü Ana; Propoganda; Sünnet Partisi; Üç Silahşor Kanunu; Köyün Enisdosu)

Kafkas Kızı

(Milliyet, İstanbul 1978, 7 öykü: Yiğit Avrat; Anarşik; Gülmez; Ballı Ana; Kafkas Kızı; Kurtuluş Şavaşı Yılları; Haley)

Alaman Ocağı

(Almanya 1982)

Generaller Birleşin

(Alan, İstanbul 1988, 16 öykü: Tanışma; Yazık Oldu Dişi Jokey’e; Generaller Birleşin; Akkusavit Öktüİ Ben de Müslüman Olacağım; Psikolog; “Ent’schuldiging”; Oyuncaklar; Rotkappchen; Film; Sürpriz; “Beim Arst”; Öğretmeni Kim Öptü; Noel Şarısı; Bizim Sınıf Gibisi Yoktur; Büyük Başarı)

Öğretmeni Kim Öptü

(Generaller Birleşin ve diğer öyküler, Arkadaş, Ankara ?, 16 öykü: Tanışma; Yazık Oldu Dişi Jokey’e; Generaller Birleşin; Akkusavit Öldü; Ben de Müslüman Olacağım; Psikolog; Özür Belgesi; Oyuncaklar; Rotkäppchen; Film; Sürpriz; Beim Arzt; Öğretmeni Kim Öptü; Noel Şarkısı; Bizim Sınıf Gibisi Yoktur; Büyük Başarı)