Menu
Öykücüler Sözlüğü • DEMİR ÖZLÜ

DEMİR ÖZLÜ

1935’te İstanbul’da doğdu. Ödemiş İstiklâl İlkokulu’nu, Ödemiş Ortaokulu’nu, İstanbul Kabataş Lisesi’ni (1953), İstanbul Hukuk Fakültesini bitirdi (1959). Paris Hukuk Fakültesi’nde asistan olarak bulundu, yurda döndüğünde bir yıl kadar İÜ’nde felsefe asistanı olarak çalıştı, serbest Avukatlığa başladı. 1979-1989 yılları arasında İsveç’te yaşadı. Edebiyat hayatına 1952’de Dönüm dergisinde yayınlanan öyküleriyle başladı. Öykü kitapları dışında Borges’in Kaplanları (1997) adlı deneme, Bir Uzun Sonbahar (1976), Bir Küçük Burjuvanın Gençlik Yılları (1979), Bir Yaz Mevsimi Romansı (1990), Tatlı Bir Eylül (1995), İthaka’ya Yolculuk (1996), Amerika 1954 (2006) adlı roman, Bir Beyoğlu Düşü (1985), Kanallar (1991) adlı anlatı, Sürgünde On Yıl (1990) adlı anı, Berlin Güncesi (1991), Paris Güncesi (1999) adlı günlük, Ne Mutlu Ulyses (1991), Kentler Kadınlar Yazarlar (20203) adlı gezi, Siyasi Yazılar (1993) adlı makale, Balkur’da Akşam Yemeği (1997) adlı düzyazı şiir kitapları bulunmaktadır. Soluma ile 1964 TDK Hikâye Ödülü’nü, Stockholm Öyküleri ile de 1989 Sait Faik Armağanı’nı kazandı.

Öykü Kitapları:

Bunaltı

(Ahmet Halit, İstanbul 1958, 7 öykü: Bağımsız; Tiyatro; Garaj; Sokakta; Hüküm; Sokak; Bunaltı)

Soluma

(Sürek, İstanbul 1963, 5 öykü: Kanal; Derine; Cadde, Miss Valde’la; Sarkmak; Soluma)

Boğuntulu Sokaklar

(De, İstanbul 1966, 7 öykü: Paris İçin Hikayeler: Alan; Kaldırımlarda; Krılan Geçtiği Cadde; Boğuntulu Sokaklar: Dönüş; Boş Alanlar; Bir Sevginin Başlangıcı; Boğuntulu Sokaklar)

Öteki Günler Gibi Bir Gün

(Soyut, İstanbul 1974, 14 öykü: Sokaklarda Bir Avlu; Kule; İçerisi; Açıkta Kalan Kilise; Büyük Kız; Öteki Günler Gibi Bir Gün; Şapka, Deniz Kıyısı ve Yüz; Yerebatan; Havuzun Başında; Cıbranlı Halit Bey’in Ölümü; Öteki Ülke; Nöbetçi; Kıyıda; Konyaklar)

Aşk ve Poster

(Derinlik, İstanbul 1980, 16 öykü: Alp Oteli; Sarı Rolls-Royce; Gemide; Napoli; Marsilya’da; Paris’te; Kopenhag; Ödül; Evlenme Töreni; Büyük Bir Otelde Aşk; Salonda Felsefe; Bologna’dan Çıkarken; Lena’yı Niçin Seviyorum; Sıcak, Güneşli Bir Gün; Stockholm’da Bir Öğle Vakti; Beyoğlu’nda Bir Öğle Vakti)

Berlin’de Sanrı

(Ada, İstanbul 1987, 1 uzun öykü: Berlin’de Sanrı)

Stockholm Öyküleri

(Ada, İstanbul 1988, 14 + 20 öykü: Stockholm’da Bir Öğle Vakti; Cristina Nilsson’u Aramak; Akşamüzerleri Gidilen Bir Bar; Lilla Maria; Sürgün Küçük Bulutlar; Bellman Sokağında; Votka; Dünyanın Bir Yerinde; Komşum; Bir Kadın; Saatçi; Diskotekte Bir Yazar; Charlottenburg I; Charlottenburg II; [2. Basım, Can, İstanbul 2000, ek:] Yahudi; Anemas Zindanları; Bir Odayı Döşemek; Eve Dönüş; Orada Kalmak; Lotta Leander’in Solgun Kış Partisi; Bir Sokağı Aramak; Merkez Postanesi’nde; Eczane; Kule; Zamklı Kadın; Fransız Tarzı Bir Lokali Ziyaret; Lena Persson’la Konuşamamak; Buluşma; Toplantıdan Sonra; Sonsuz Küçük Bir Ada; Posta Neferi; İki Arkadaş; Pia ile Bir Öğleden Sonrası; Temmuz Ayının Son Günleri)

İstanbul Büyüsü

(Can, İstanbul 1993; Can, İstanbul 2001, 15 öykü: Beyoğlu’nda Bir Öğle Vakti; Lena’yı Niçin Seviyorum; Alp Oteli; Ödül; Evlenme Töreni; Öteki Günler Gibi Bir Gün; Yerebatan; Kule; İçerisi; Açıkta Kalan Kilise; Vokta; Dönüş; Boş Alanlar; Bir Sevginin Başlangıcı; Boğuntulu Sokaklar)

Geçen Yaz Kentte Kızlar

(İş Bankası, İstanbul 2001, 10 öykü: Bir Tanca Ayakkabı Satın Alabilmek; Adalara Bir Yolculuk; Arkadaki Oda; Arka Balkon; Ilık Bir Oda; Prens Sabahattin Bey; Mezeci Dükkanının Önü; İzmir Körfezi’nde; Geçen Yaz Kentte Kızlar; Beşiktaş Çarşısındaki Kadın)

Şapka, Deniz Kıyısı ve Yüz

(Dünya, İstanbul 2003, 26 seçme öykü: Bunaltı: Bağsız; tiyatro; Sokak; Soluma: Kanal; Boğuntulu Sokaklar: Alan; Kaldırımlarda; Kralın Geçtiği Kapı; Öteki Günler Gibi Bir Gün: Kule; Büyük Kız; Yapka, Deniz Kıyısı ve Yüz; Nöbetçi; Konyaklar; Aşk ve poster: Paris’te; Sıcak, Güneşli Bir Gün; Stockhol Öyküleri: Akşamüzerleri Gidilen Bir Bar; Lilla Maria; Sürgün Küçük Bulutlar; Dünyanın Bir Yerinde; Charlottenburg I; Charlottenburg II; Bir Sokağı Aramak; Lena Persson’la Konuşamamak; Pia ile Bir Öğleden Sonrsı; Geçen Yaz Kentte Kızlar: Bir Tanca Ayakkabı Satın Alabilmek; Arkadaki Oda; Arka Balkon)