Menu
Öykücüler Sözlüğü • CAHİT UÇUK

CAHİT UÇUK

1911’de İstanbul’da doğdu. Öykücü Mahmut Yesari ile Galatasaraylı Futbolcu Cici Necdet’in ilk, Ece Ajanlarının sahibi Murtaza Sadık Kağıtçı’nın son eşi. Düzenli bir öğrenim görmedi, özel dersler aldı. Bir süre kendi adıyla kurduğu yayınevini yönetti. Edebiyat hayatına 1935’te Yarım Ay dergisinde yayınlanan bir öyküsüyle başladı. Daha çok popüler romanları ve çocuk kitaplarıyla tanındı. Öykü kitapları dışında Kirazlı Pınar (1936), Dikenli Çit (1937), Kırmızı Balıklar (1946), Küçük Ev (1947), Kanlı Düğün (1956), Siyah Dantelli Şemsiye (1956), Değirmen Taşı (1966), Gecenin Bu Saatinde (1968), Hep Yarın (1968), Özlem Şarkısı (1968), Yalçın Kayalar (1971), Bıraktığı Yerden (1973) adlı roman, Yaşamak İstiyoruz (1945), Gök Korsan (1956) adlı oyun, Bir İmparatorluk Çökerken (1995) adl anı, şiir ve çok sayıda çocuk kitabı bulunan Cahit Uçuk, 2004’te İstanbul’da öldü.

Öykü Kitapları:

Unutmayacaktı

(İstanbul Matb., İstanbul 1964, 22 öykü: Unutmayacaktı; Kurumuş Yaseminler; Köşedeki Beyaz Ev; Gölgeler ve Kuru Çeşmeler; Bir Yabancı; Şu İnsanlar!; Sebebi?; Bütün Ümitleri; Yeşil Kaplı Defter; Çınar, Çoban, Kıvılcım!; Orman; Bir Geç Vakit; Yaban Kedisi!; Ümide Doğru; Kafaların İçi; Verem; Çılgın Bir Aşk; Bir Cevabı Red; Aşkın Hediyesi; Sana, Bana ve Hayata Dair; Gerçek mi, Hayal mi?; Pencereden)

Artık Geçti

(Afitap, İstanbul 1965, 31 öykü: Artık Geçti; Başlangıç; Tavcı; Değişiklik; Kömür; Gözler Açılınca; Meçhul Kadın; Bir Taze Kurban; Karşı Duvardaki Güneş; Uyanış; Tabiatın Çağırışı; Ömür ve Kömür; Portakal; İtiraf; Bu Şehrin Günü; O Şehrin Bir Adamı; Sırmalı Çevre; Bir Teşekkür; Yarısı; Zamanı Gelmişti; Emin Bir El; Keşke; Bir Küçük Hiyle; Döğüş; Buda’nın Kolları; Bir Kurtuluş Yolu; Çare; Hiçten Bir Sebep; Kanlı İşaret; Bir Annenin Masalı; Apantisit)

Altın Pabuçlar

(Uçuk, İstanbul 1967, 21 öykü: Altın Pabuçlar; Küsmüştü Ona; Son Anahtar; Gözleri Ömre Bedel; Üç Bacanın Dumanı; Bir Aşk Türküsü; Bir Aldatış; Korku; 1 Tek Lira; Bir Ateş Kasırgası; Bir Hayal Oyunu; İki Meş’ale; Aktüy’ün Gözleri; Bir Rüyanın Masalı; İki Arkadaş; Pullu Zarflar; Köye Dönüş; Serinleten Yaşlar; Çıldıran Kadın; Bir Tek Sigara; Kuvvetin Sırrı)

Cennet Bahçe

(Uçuk, İstanbul 1967, 40 öykü: Olgun Çağların Aşkları: Cennet Bahçe; Dahi; Bir Deniz Dibi Masalı; Ev Sahibi; Küllerin Işığı; Sanat İçin; Yine Bir Sarı Kız 1; Çakıcı; Ali; Hafta Sonu; Onun Bayramı; Mandalinalar; Çamaşırcı Kadın ve Atlar; İki Şüphe; Yılın İlk Günü; Av Köşkü ve Gümüş Şamdan; Bir Öç Alma; Ayinesi İştir Kişinin; Köpeğin Şahitliği; Geçmiş Günler; Ağlamadan Sonra; Nişan Yüzüklü Kadın; Kırılmayan Bardaklar; Portakal Reçeli; Birbirlerini Arayan Arkadaşlar; Gelinlik Elbise; Vurulan Cam; Akçe Bardak; Bir Adrese Üç Mektup; Satılık Şemsiyeler; Ayşe’nin Patikleri; Sarı Kız; Dedikodu; Alacık; Çark Gene Durdu; Ateşten Kalpler; Saman Sarısı; Onların Romanından; Fildişi Tarak; Yaprakların Gölgesi; )

Saman Arabası

(Uçuk, İstanbul 1968)

Bir Işıklı Pencere

(Uçuk, İstanbul 1969, 30 öykü: Bir Işıklı Pencere; Borcun Karşılığı; Bir Balo Dönüşü; Nal Sesleri; Herkesin Payına; Hırsız; Mektuplar; Hekim; Görünmez Ağ; Karalanmış Satırlar; Vakit; İki Kahkaha; Karanfiller; Yosunlu Durak; Canın Şarkısı; Takılmayan Perde; Can Bacının Kuzusu; Bir Kış Hatırası; Yalancı Gençlik; Solmayan Bahar; Zilha; Şemsiyeli Çocuk; Şişelere Balon; Merzuka; Soğuktan Sıcağa; Uğurlu Böcekler; Gobulun Dostluğu; Bir Kutu Sardalya; Sönen Işıklar; Kavacık Masalı)

Kurtların Saygısı

(Uçuk, İstanbul 1970, 33 öykü: Kurtların Saygısı; Ev Kadını; Eser; Kısa Bir Cevap; Sanat İçin; Sığınak; Mutluluk Payı; Tanrı Gönderdi; Ellerin; Yazlık Bir Ev Ararken; Arabanın Atları; Başlangıç; Portakal; Dönüş; Bir Mektubun Cevabı; Kaçakçılar; Kız Kaçıranlar; İki Mektub; Bayanın Sevgilisi; Cam Kırıkları; Bir Zabıta Haberi; Bir Bahar Günü; İki Rüya; Bir Kibrit Işığı; Çiçekleri Gönderen; İdeal Nişanlı; Ceza; Görünüşe Aldanma; Tıpkı Bir Masal Gibi; Değişmeyen Bakışlar; Günahını Ödiyen Çocuk; Altın Işık; Ne Güzel Değil mi?)

Değişen Sensin

(Uçuk, İstanbul 1970)

Çin Tayfası

(?, ?)

Üç Bacanın Dumanı

(?, ?)