Menu
Öykücüler Sözlüğü • CAHİT SITKI TARANCI

CAHİT SITKI TARANCI

1910’da İstanbul’da doğdu. Diyarbakır’da Numune-i terakki-i Hamidi Mekteb-i İptidaisi’nde, Diyarbakır Mekteb-i Sultanisi iptidai kısmında, İstanbul’da Saint-Joseph Lisesi’nde, Galatasaray Lisesi’nde okudu (1931). Mülkiye Mektebi’ndeki ve Yüksek Ticaret Okulu’ndaki yüksek öğrenimini tamamlamadı. Sümerbank’ta bir yıl kadar memur olarak çalıştıktan sonra yüksek öğrenimini tamamlamak için Paris’e gitti (1938). Paris Radyosu’nda şair Oktay Rifat’la birlikte Türkçe yayın spikerliği yaptı; Fransa’nın Almanlar tarafından işgali üzerine Lyon’a, oradan da Cenevre’ye geçti ve burada kısa bir süre sonra Türkiye’ye döndü (1940). Bir süre Diyarbakır’da ikamet ettikten sonra askerlik görevini tamamlayıp (1943), İstanbul’a gelerek aile şirketinin ticari kayıtlarını tuttu. İçki düşkünlüğü yüzünden ailesinin yayından ayrıldı, bir süre Beyoğlu’nda yalnız yaşadıktan sonra Ankaraya’ya giderek Anadolu Ajansı’nda çevirmenliğe başladı (1944). Felç geçirerek İstanbul’da tedavi gördü, yaklaşık bir yıl Diyarbakır’da kalarak tekrar Ankara’ya döndü (1955). Öykücü Samet Ağaoğlu’nun yardımıyla tedavi için Viyana gitti, 1956’da orada öldü, cenazesi Ankara’da toprağa verildi. Edebiyat hayatına 1930’da Muhit, Servetifünun / Uyanış dergilerinde yayınlanan şiirleriyle başladı. Şiir, öykü ve yazıları Varlık, Yücel, İnkılapçı, Gençlik, İnsan, Gündüz, Kültlür Haftası, Ülkü, Akpınar, Demet, Pınar, Sanat ve Edebiyat, Ankara, İstanbul, Yaratış dergileriyle Cumhuriyet, Akşam ve Vatan gazetelerinde yer aldı. Öykü kitabı dışında Ömrümde Sükut (1933), Otuz Beş Yaş (1946), Düşten Güzel (1952), Sonrası (1957), Bütün Şiirleri (1983) adlı şiir, Ziya’ya Mektuplar (1957), Evime ve Nihal’e Mektuplar (1989) adlı mektup, Yazılar, Makaleler, Konuşmalar, Yanıtlar (1995) adlı deneme-derleme, Peyami Safa: Hayatı ve Eserleri (1940) adlı inceleme, A. Basler – C. Kunstler’den çeviri kitapları bulunmaktadır.

Öykü Kitapları:

Gün Eksilmesin Penceremden

(Can, İstanbul 2006, 43 öykü: Pencerelerden Korkan Adam; Ko-lalı Yaka; Randevu; Yalan Söyleyen Mektup; Bir Kış Gecesi; Vicdan Ablanın Kedileri; Telefonda Bir Konuşma; Taş Bebek; Hakikatten Sonra Hayal; Leblebici; Tramvaydaki Adamlar; Küçüklerin Dos-tu; Papatya; Yaşamak Lazım!; Azrail’in Vicdan Azabı; Çirkin Kız; Bİr Uykusuzluk Gecesi; Akşamcı; Rüyada Gezdiğim Ev; Bir Aşk Masalı; Bir Kadın; Âşık Adam; İkinci Öldürüşü; Damat Bey; Hayat Bu!; Hayatını Yaşadığım Adam; Balayı Seyahati; Dördüncü Sevgiliyi Ararken; Kötülük Yapayım Derken; Hayat!; Abbas; Otel Hizmetçisi; Yadigâr; Teselli Bürosu; Arkadaş İnceliği; Mavromatis Efendi; İmkânsız Saadet; Eldiven; Kartopu; Hacı Fettah Efendi; Ben Üvey Ana Olmayacağım; Ha-yat Bildiğini Okur; Bir Adam)