Menu
Öykücüler Sözlüğü • BEKİR YILDIZ

BEKİR YILDIZ

1933’te Şanlıurfa’da doğdu. Mersin’de başladığı Sanat Enstitüsü’nü İstanbul’da tamamladı (1950). İstanbul Matbaacılık Okulu Dizgi Bölümü’nü bitirdi (1954). Dizgi operatörlüğü yaptı. İşçi olarak Almanya’ya gitti; fabrikalarda meydancı, montör ve matbaalarda mürettip, operatör olarak çalıştı (1962-66). İstanbul’a döndüğünde Almanya’dan getirdiği baskı makinası ile Asya Matbaası’nı kurdu. Bilahare bu matbaayı da kapatarak sadece yazarlıkla uğraştı. Edebiyat hayatına 1951’de Tomurcuk adlı çocuk dergisinde yayınlanan bir öyküsüyle başladı. Öykü ve yazıları Halkın Dostları, Yeditepe, Yeni a, May, Yazko Edebiyat dergilerinde yer aldı. Öykü kitapları dışında Türkler Almanya’da (1966), Halkalı Köle (1980), Aile Savaşları (1984), Ve Zalim ve İnanmış ve Kerbela (1986), Darbe (1989) adlı roman, Harran (1972), Yaman (1983), Allah’ın Gölgesinde Koşanlar (1991) adlı röportaj, Yargılayan Zamanın İçinden: Konuşmalar-Soruşturmalar-Yazılar (1984) adlı söyleşi-metin, Ölümsüz Kavak (1980), Arılar Ordusu (1980), Şahinler Vadisi (1981) adlı çocuk kitapları bulunan Bekir Yıldız 1988’de İstanbul’da öldü.

Öykü Kitapları:

Reşo Ağa

(May, İstanbul 1968; DD, İstanbul 1997, 10 öykü: Reşo Ağa; Kesik El; Pala Hamo; Düdüklü Tencere; Sucukçu; Aç-Kapa; Yorulmayan Adam; Üç Bit; Ayağa Dayak; Öl Ana)

Kara Vagon

(May, İstanbul 1969; May, İstanbul 1971, 18 öykü: Sekizinci Bebe; Davut ile Sedef; Şark Çıbanı; Karar Vagon; Abdo ile Hakko; Deli Miço; Köpek; Tozun Altı; Kuma; İt Ağası; Elazığlı Hamal; Taş Leyla; Güzel Çocuk; Son Kuş; Kuyu; Çirkin Ana; Avrat; Oynaş Tutmak)

Kaçakçı Şahan

(Asya, İstanbul 1970, DD, İstanbul 1997, 5 öykü: Gaffar ile Zara; Büyük Yas; Zırhlı Şamı; Güzel Parmaklar; Kaçakçı Şahan)

Sahipsizler

(May, İstanbul 1971, 7 öykü: Vatansızlar; Bedrana; Hatice 1962; Üç Yoldaş; Obaların Yasası; Bahtiyar Amele; Motorize Köleler)

Evlilik Şirketi

(Sinan, İstanbul 1972; Cem, İstanbul 2000, 1 uzun öykü: Evlilik Şirketi)

Beyaz Türkü

(Cem, İstanbul 1973; DD, İstanbul 1997, 11 öykü: Kara Çarşaflı Gelin; Celb; Akyavuz; Tahir Usta; Hamuş; Beyaz Türkü; Maria Otuz İki Yaşında; Hayl Hitler; Barutçu Maho; Tek Kanat; Kefene Sarılı Mavzer)

Alman Ekmeği

(Cem, İstanbul 1974; DD, İstanbul 1997, 13 öykü: Ekmekle Körebe Oynayanlar; Kadınlarımızın Kırta Biri Almanya İçin Gebe; Ailenin Böylesi; Otto’nun Bacakları Kimlerin Kasasında; Rahibelere Kapıcılık Yaptırıyor Fabrikatörler; Hitler’in Sağınağında Bir Fadime; İyilik Yargılanıyor; Koku Sızdırmayan Tabutlar; Yiyenler ve Alanlar; Dünyanın En Büyük İspiyon Şebekesi; Masalara İğnelenmiş Pazular; Baba Feleğin Üstüne Yürüyor; Yanı Başımızdan Türkler Geçiyor)

Dünyadan Bir Atlı Geçti

(Cem, İstanbul 1975; DD, İstanbul 1997, 10 öykü: Dünyadan Bir Atlı Geçti; Duvardaki Güneş; Ne Nazlı Vardı; Bir Yeryüzü Parçası; Güllüşan; Hacer Nine; Dilsizin Anlatamadıkları; Mektup; Hükümlü Bebeler; Dayısı Kör Yeğenden Tutkulu Şahmerancıya)

İnsan Posası

(Cem, İstanbul 1976; Cem, İstanbul 1983, 19 röportaj-öykü: İnsan Posası: Beygir Gibi Olmak; Eksik Bacaklarına Şükredenler; Yüz Puanın Fiyatı; Emperyalizmin Çöplüğü; Hiçbir İlacın Kapatamadığı Yaralar; Kapitalizm Tavuğun Kıçına Saldırıyor; Ahmet Göç Göçten Dönüyor; Ölü Hasta; Deliler Ordusu; Pilav ve Cinayet; Beyaz Kan: Ağaca Çivilenmiş Seks; Çürüyen İnsanlar ve Kuduz Güvercinler; Kutsal Aileden Son Haberler; Politikasız Otopsi; Emperyalizm Pantolon Düğmelerimizle Oynuyor; Emmanuelle ve İsyan; Güneydoğu Zindanı: Tektek Dağları ya da Kerbela’yı Hala Yaşayanlar; Reform Masalı Bir Yana Kıbrıs Kadar Toprağımız Mayınlı; Yalan Ağacını Kanla Sulayanlarla Umudu Bilinçle Karanlar)

Demir Bebek

(Cem, İstanbul 1977; DD, istanbul 1997, 10 öykü: Demir Bebek; Beyaz Baba; Amele; Kör; Ölüm Yaşı; Kömür; Tank ve Tanklar; Sabahın Kurtları; Sevdalı Ekmek; Çiçeksiz Mezarlar)

Güneydoğu Öyküleri

(Milliyet, İstanbul 1979, 21 öykü: Sekizinci Bebe; Davut ile Sedef; Şaart Çıbanı; Kara Vagon; Abdo ile Hakko; Deli Miço; Köpek; Tozun Altı; Kuma; İt Ağacı; Elazığlı Hamal; Güzel Çocuk; Son Kuş; Kuyu; Avrat; Oynaş Tutmak; Gaffar ile Zara; Büyük Taş; Zıhlı Şamı; Güzel Parmaklar; Kaçakçı Şahan)

Mahşerin İnsanları

(Yazko, İstanbul 1982, 3 öykü: Mahşerin İnsanları; Şahinler Vadisi; Kör Güvercin)

Bozkır Gelini

(Varlık, İstanbul 1985; DD, İstanbul 1997, 8 öykü: Bozkır Gelini; Şair Ana; Birkaç Kaçakçı; Tohum; Bir Kadın Polis; Gözler; Canlı Tabanca; Ölü Bohçası)

Seçilmiş Öyküler

(Cem, İstanbul 1989, 48 öykü: Reşo Ağa: Reşo Ağa; Pala Hemo; Kara Vagon: Kara Vagon; Şark Çıbanı; Abdo ile Hakko; Köpek; Tozun Altı; Son Kuş; Avrat; Oynaş Tutmak; Kaçakçı Şahan: Kaçakçı Şahan; Gaffar ile Zara; Zırhlı Şamı; Güzel Parmaklar; Sahipsizler: Sahipsizler; Bedrana; Üç Yoldaş; Obaların Yasası; Motorize Köleler; Beyaz Türkü: Beyaz Türkü; Karar Çarşaflı Gelin; Akyavuz; Tahir Usta; Hamuş; Barutçu Maho; Kefene Sarılı Mavzer; Dünyadan Bir Atlı Geçti: Dünyadan Bir Atlı Geçti; Duvardaki Güneş; Bir Yeryüzü Parçası; Güllüşan; Hacer Nine; Dilsizin Anlatamadıkları; Ateeeeş; Bir Günün Ölüleri; Demir Bebek: Demir Bebek; Beyaz Baba; Amele; Kör; Tank ve Tanklar; Çiçeksiz Mezarlar; Mahşerin İnsanları: Mahşerin İnsanları; Şahinler Vadisi; Bozkır Gelini: Bozkır Gelini; Şair Ana; Birkaç Kaçakçı; Bir Kadın Polis; Canlı Tabanca; Ölü Bohçası)