Menu
MÜNİR ÜSTÜN'ÜN LONDRA KİTAP FUARI İZLENİMLERİ...
Haberler • MÜNİR ÜSTÜN'ÜN LONDRA KİTAP FUARI İZLENİMLERİ...

Bu sene baharı İstanbul’da karşılayamamanın üzüntüsü içerisinde Londra yollarına düştüm. Ne de olsa kitap fuarına giderken “Biz kitaba inanıyoruz...” sloganının rahatlığı içerisindeydim. Londra soğuk olur kazak almalıyım, çok yağmur yağar mont ve şemsiye almalıyım telaşı içerisinde şehre vardık.

Londra’ya öyle kolayca girmek ne mümkün! Pasaport kuyruğundan içeri girmemiz yaklaşık 45 dakika sürdü. Bahar ayını Londra’da karşılayacağımı söyleselerdi inanmazdım! Hava günlük güneşlik ve sıcaklık 18-20 dereceydi. Havalimanından konaklayacağım otele giderken güzergahı seyretmeye başladım. İlk defa geldiğim bu şehri tanımaya çalışıyordum. Edgware Road’daki otelime yerleştikten sonra ilk işim priz sorununu çözmek oldu. Bir cep telefonu dükkanından bize uygun prizi bulup aldım ve bilgisayarımı çalıştırabildim. Akşam yemeği için aynı caddede bulunan bir Beyrut lokantasına gittim. Kapıda 20 dakika bekledikten sonra yer bulabildim. Nihayet içeriye gidip yöresel yemekler yedim. Edgware Road bizim Tophane’yi andırıyor, her yer “sisha” yani nargileci!

Ertesi gün fuar alanına Hyde Park’ın içerisinden geçerek klasik İngiliz taksileriyle gittik. Londra’da parkların, tiyatroların ve kitapçıların işlevi gerçekten inanılmaz.Rusya’nın “Hedef Pazar” unvanını aldığı Londra Kitap Fuarı 40. yılını kutladı bu sene. Rusya çok iyi hazırlandığı fuara 49 yazar, 10 ajans, STK’lar ve yayıncılarıyla katıldı. Rusya fuarda Boris Akunin, Pavel Basinsky, Marina Boroditskaya, Andrei Bitov gibi yazarların katıldığı 100 den fazla seminer, panel ve konferans organize etti. Kitap fuarı yönetiminin düzenlediği çeviri ve dijital yayıncılıkla ilgili paneller çok başarılıydı. 1696 yayıncının katıldığı fuarı üç gün boyunca 25 bin kişi ziyaret etti. Dünyanın en önemli kitap fuarlarından biri olan Londra’da Random House, Simon&Schuster, Hachette Group, Harper Collins, Bloomsbury Publishing, Peunguin Group gibi ciroları yılda 1 milyar doları geçen yayınevleri katıldılar. Fuarın iki özelliği vardı: Birincisi telif haklarının konuşulduğu ajans katı, ikincisi ise İngilizce kitap pazarının alış verişinin yapıldığı kitapçı ve dağıtımcıları ilgilendiren bölümüydü.

Londra Kitap Fuarı’nın Türkiye’yi ilgilendiren kısmı benim için daha önemliydi. Çünkü fuarda 40’a yakın Türkiye’den yayıncı ve ajans sahibini görmek çok sevindiriciydi. Fuara stand kiralayarak katılan Kaynak Yayınlarının markası Tuğra Neşriyat ve İmak Ofset’i görmek gerçekten çok güzeldi. Fuara ayrıca İstanbul Ticaret Odası, Basın Yayın Birliği, Türkiye Yayıncılar Birliği, Altın, Yapı Kredi, İş Bankası, Profil, Turkuvaz, İnkılap, Çağlayan, Caretta, Literatür, Uğur, Cumhuriyet, Kaynak, Domingo, Sistem, Agora, Nobel Tıp, Palme, İnsan yayınlarının yaklaşık 100 kişi ile; Kalem Ajans, Onk Ajans, Akçalı Ajans, Kayı Ajans, İstanbul Telif Ofisi, Anatoliat Ajans ve Nurcihan Kesim Ajans’ın temsilcilerini görmek mutluluk vericiydi.

Londra Kitap Fuarı’na İstanbul Ticaret Odası’nın bir heyetle gelmesi aslında müjdeli bir haberin geleceği yolundaki beklentileri beraberinde getirdi. Çünkü İTO yönetim kurulu üyeleri Mehmet Develioğlu ve İsrafil Kuralay önümüzdeki yıl Londra’da yayıncılarımızı bir çatı altında toplayacak planlar ve incelemeler yaptılar. Fransa’nın standını beğendiklerine bizzat şahit oldum…

Kültür ve Turizm Bakanlığından Müsteşar Yardımcısı Kemal Fahir Genç, Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürü Prof. Dr. Onur Bilge Kula, Genel Müdür Yardımcısı Ümit Yaşar Gözüm, uzmanlar Güngör Öğüt ve Nizar Kara ile Türkiye Ulusal standında üç gün boyunca yabancı yayıncı, ajans, uluslar arası kitap fuarlarının yetkilileri ve yazarlarla toplantılar yaptık. Ulusal stantta TEDA projesi kapsamında 50 ülkede 40 dilde yayımlanmış 511 eser ve Türkiye edebiyatından seçilen 1500 eser fuarda sergilendi. Sergilenen kitaplar fuar sonunda “Her ülkede bir Türkiye kitaplığı” projesi kapsamında Londra’daki üniversitelere hediye edildi.

Türkiye Londra kitap fuarında 2013 yılında “HEDEF PAZAR” olacak!

İngilizce pazarında çok kuvvetli olduğumuz söylenemez. İngiltere’de bugüne kadar 20 kitabımız TEDA desteğinden faydalanarak yayımlanmış. TEDA dışında yayımlanan kitaplar ise yok denecek kadar az. Zamanımız varken, Kültür Bakanımız Ertuğrul Günay başta olmak üzere yayıncılıkla ilgilenen herkesin, Sivil Toplum Kuruluşlarının, yayıncıların, yazarların, ajansların, İstanbul Ticaret Odası’nın, İBB Kültür A. Ş.’ nin bir araya gelerek etkili ve ortak aklın ürünü bir “Hedef Pazar” projesi yapması ve bu projeyi dikkatli bir biçimde uygulaması gerekiyor.

Kültür Bakanımız Sayın Ertuğrul Günay ve İstanbul Ticaret Odası Başkanımız Sayın Murat Yalçıntaş’ın 2008 Frankfurt Onur Konuğu Türkiye projesine verdikleri desteğin bir benzerini Londra için istiyoruz…

2008 yılında Frankfurt’ta verdikleri destekler için kendilerine çok teşekkür ediyoruz…

İngilizce pazarında çeviri kitap ve tanınan yazar sayımızı en kısa zamanda artırmalıyız.