Menu
KARAGÖZ; PATİKA; SON İSTASYON; İKİNDİ YAĞMURU; AYBURCU.COM; HAKSÖZ; TEMRİN; KERTENKELE
Haberler • KARAGÖZ; PATİKA; SON İSTASYON; İKİNDİ YAĞMURU; AYBURCU.COM; HAKSÖZ; TEMRİN; KERTENKELE

KARAGÖZ; PATİKA; SON İSTASYON; İKİNDİ YAĞMURU; AYBURCU.COM; HAKSÖZ; TEMRİN; KERTENKELE



KARAGÖZ



Karagöz 7. sayısıyla Türk şiirinin dokunulmamış meselelerini ele almaya devam ediyor. Şiirin Millet Bağıyla okuyucunun karşısına çıkan Karagöz bu sayısında Hakan Şarkdemir, Enis Akın, Murat Üstübal, Osman Özbahçe ve Evren Kuçlu’yla fasıl geçiyor.

Karagöz faslına iki yazısıyla katılan Şarkdemir ilk yazısında millet kavramını inceliyor. Kuramsal yanı ağır basan yazı, millet kavramının tarihsel seyrini de sunuyor. İkinci yazısında sağlam bir Mehmet Âkif ve Yahya Kemal karşılaştırması yapan Şarkdemir, modern şiirimizin kuruluş sürecindeki bir evreyi ışıtan yazısında son derece dikkat çekici bir yakın tarih okuması yapıyor.

“Burası Türkçe!” diyerek sözlerine başlayan Enis Akın meselenin dil boyutuna yoğunlaşıyor. Milleti temsil kaygısının estetik tembelliğe yol açabileceğini hatırlatan Akın, asıl meselenin şairin Türkçeye katkısı olduğunu savunuyor.

Murat Üstübal, “e-Millet” başlıklı yazısında yeni bir duruma dikkat çekiyor: Sanal âlemde oluşan yeni bir millet var. Faslın en ilginç ve dikkat çekici yazısını yazan Üstübal yine yeninin civarında dolaşıyor.

Evren Kuçlu, milletinden kopuk şiirin imkânsızlığı üzerinde dururken, Osman Özbahçe, “şiirimizin büyük çağı” üzerinden millet bağının tarihsel seyrini günümüz şiiri ışığında okuyor.

Derginin ilk sayısından bu yana değişmeyen iyi şiir iddiası bu sayıda da sürüyor: Serkan Işın, Vural Kaya, Yavuz Altınışık, Emre Öztürk, Evren Kuçlu, Hakan Şarkdemir, Murat Üstübal, Enes Özel, Osman Özbahçe, Berk İybar ve Oğuz Karakaş'ın şiirleri Karagöz'ün 7. sayısında okurlarını bekliyor.

Bu sayının temaşası ilk hikâyesiyle Karagöz’e katılan Esra Tarakçı’yla başlıyor: Olduğun Yerde Kal Evlât!

Yavuz Altınışık, Enis Akın’ın ilk eleştiri kitabı Kekeme Türk Şiiri üzerine yazarken Enes Özel, Burak Acar’ın Ateş Akvaryumu’nu, Samed Karagöz, Kudüs Ey Ey ve Hanzala’yı yazıyor.

Karagöz’ün sinema ve sinemayla edebiyat arasında paralellikler kuran iyi çalışılmış yazıları bu sayıda Emine Erdoğan ve Aybiçe Doğanay’la devam ediyor. Erdoğan, “Shepard’ın Absürd Dünyası”nı, Aybiçe Doğanay ise “Yirminci Yüzyılın Kahramanı: Batman”i yazdı. Serkan Işın, suvare ve matineye “Futurama”yla katıldı.

Kıraathane bölümünü neredeyse tek başına hazırlayan Samed Karagöz hem kitap seçimiyle, hem de kitaplar hakkında yazdıklarıyla bu hususa bir Karagöz farkı ve kalitesi getirdi. Bora Başkan ve Ece Zeber bu sayının illüstratörleri. Erman Akçay’ın kıraathaneye getirdiği hareketlilik de dikkat çekiyor.

7. sayısıyla birinci yılını tamamlayan Karagöz’de bir de birinci yıl fihristi bulunuyor.

İLETİŞİM:

www.karagozedebiyat.com

[email protected]

[email protected]

İstanbul: 0212.5116144 & 0505.9083548 Ankara: 0312.4182010 & 0312.3945264

PATİKA, 65. SAYI





Kapak Resmi: A. CELAL BİNZET. İnceleme-Araştırma: AMBROSE BİERCE Üzerine > HÜSEYİN İÇEN, ADALET AĞAOĞLU’nun “Fikrimin İnce Gülü”nde Toplumsal Dönüşüm > GÜNAY GÜNER, ADNAN BİNYAZAR’ın Romanları > HÜSEYİN ALTUNYA, Alemdağ’da Var Bir Yılan: Bir SAİT FAİK Öyküsü Çözümlemesi > MÜNEVVER OĞAN, Türkiye ve Türkçe Özlemi Sağanağında “Eskici” Hikâyesi  > ÖMER KEMİKSİZ, “Tutar Ellerinden Kaldırırsın Adı Kötüye Çıkmış Tüm Sözcükleri” CEMAL SÜREYA Şiirinde Aşk ve Kadın Bedeni > ÖZLEM SEZER. Söyleşi: SEVİM AK ile Söyleşi> PATİKA.Gezi: Gezi Notları/m 1 Almanya’da Bir Sorun Bin Açıklama > TACİM ÇİÇEK.Çeviri:  Edebi Motif: Bir Tanım ve Değerlendirme WİLLİAM FREEDMAN > FUNDA ÖZŞENER. Deneme: Bırakılmış Biri: ORHAN DURU > MUZAFFER İLHAN ERDOST, CEYHUN ATUF KANSU’yu Anarken > DAVER DARENDE, Gerçekçi Edebiyatımızda Yeni Bir Adres: “ABDULLAH BAŞTÜRK İşçi Edebiyatı Yarışması” ve “Umut Direniyor”Romanı > REMZİ İNANÇ. Öykü: Tül > NİLÜFER ALTUNKAYA, Pastoral Aşk > SUNA DÜNDAR, Adem’in Elması > GİZEM KODAK, Apartman Çocukları > ÖZLEM YILDIZ, Nano Öyküler > SULTAN SU ESEN, Kaçış Planı > ALİ YILDIZ.Müzik: Ölümünün 200. Yılında Klasik Senfoni Biçiminin Öncüsü: FRANZ JOSEPH HAYDN > SERDAR ONGURLAR, Türkünün Çağdaş Devrimcisi: ÂŞIK MAHSUNİ ŞERİF > ÖNER YAĞCI. Sinema: Kriz ve Sinema > SERHAN EVYAPAN, “Çöküş (Downfall)” Filminde Erkek Temsili > LOKMAN ZOR, Türkiye’de Sinema Dergiciliği > HALUK GÜNİZ.Şiir: Güz için Prelüdler > AHMET ADA, Göçmen Bürosu >ERSAN ERÇELİK, Kilci Kervanı > ERTUĞRUL ÖZÜAYDIN, Sancı Fabrikası >MUSTAFA ERGİN KILIÇ, Yıldızlara Savrulan Kılıç > VOLKAN HACIOĞLU, Reşâkat Hanım > ABDULLAH ŞEVKİ, Ağaç Açlığı > MELEK AVCI,  Kadın > ÖZGÜR ÖZMERAL, Dantel Perde > SERDAR ÜNVER, Öteki Gözlerim > SEDEF ÜNAL, Nehir >ZEKİ YARAMAZ, Aydın Karanlığı > MEHMET KIYAT, Taklak> MURAT SAYIM, Renk İdim/Beyaz > TÜRKER ÖZŞEKERLİ.Kitap Tanıtım:  Yüzümdeki Nehir > UMUT YAŞAR ABAT, Hiçliğin Kırık Adresinde Üç Şair, Üç Kitap > BURAK TOKCAN. Derleme: Düşünenler Ne Düşünüyor? > HÜSEYİN İÇEN. Günce: Kış Günlüğü > ERTUĞRUL ÖZÜAYDIN. Karikatür: NEZİH DANYAL. Desen: ALİ YILDIZ.

 


 


 




 



SON İSTASYON…

Editörden…

Geçen sayıdan akılda kalanlar…

Ozan Şenci - İniltili kundak

Sürgün bir heccav ‘Nef’i’

Nevim Karahan- Şiirin Kızı

Bilinçaltımızdaki komplo teorisi ‘Alice harikalar diyarında’

Eksik sonbahar - Önder Abay

Kapak Konusu: Yeryüzünün son hümanist bilgeleri ‘Kızılderililer’

Özel Röportaj-  Kanada’lı Kızılderili büyüklerinden ‘Kartal ay kadın’

Edip Cansever-Bitiş

Kenan Namkoç-Personelin Dikkatine

Tüm masallardaki yalnızlık ‘Cahit Külebi’

MÜZİK- (DERİN DUYUŞLAR)

Ankara yeraltı-rock dosyası

—Raven Woods

—Kül

—Nükleer başlıklı kız

—Dem,

Albüm inceleme;

—Björk

—Jewel

—Oceansize

Yeryüzüne anlatılan en güzel masal ‘Barış Manço’

Röportaj – Kurtalan ekspres

Pınar Derin Gençer- Küvette saklanan kız

Yolun yarısı, Cahit Sıtkı ve Diyarbakır üzerine…

Bir korku imparatoru ‘Stephen King’

Kaan İnce ‘Son Sevda’

Yasin Kara - Bir kaçağın günlüğü

Gezi-yorum: Medeniyetin güneşi Pers: İran notları.

İsmail Avan - Azizler gölgesi

KİTAPLIK

Derin Röportaj- Altay Öktem

Kitap inceleme:

— Deliliğe Övgü

— Kalecinin penaltı anındaki endişesi

— İle

7. SANAT

Film inceleme:

— Trainspotting

—  The Wall

Ağır Röportaj – Erkan Can

Kasım Bingöl - Kronik mülteci

İçinden tren geçen şiirler

Bab-ı Ali notları…

Güven Adıgüzel - Düş Provaları

Orhan Veli köşesi.

Bir delinin not defterinden…

Umay Umay – Orospu Kırmızı

Epitaph- Mukaddime

Derin parodiler

İKİNDİ YAĞMURU, SAYI: 19

Dördüncü Yılımıza Girerken…

Dördüncü yılımıza küresel ekonomik krizle birlikte giriyoruz. Ekonomik daralma her alanda derin bir şekilde hissediliyor; Şirket iflasları, işten çıkarılmalar, kredi kartı batakları v.s… Biz de bu sıkıntılardan fazlasıyla etkilenmemize rağmen, dergimizin sayfa sayısını artırmış bulunuyoruz. Bu sayımızla birlikte kitap eleştirilerine fazlaca yer verdik.  Artık kitap eleştirilerine ağırlık vereceğiz.

18. sayımızı birçok internet sitesinde, köşe yazısında, tv programında ve mail grubunda tanıtıldı. Ancak nedendir bilinmez, Ulusal gazetelerin Kültür-Sanat sayfalarında –dergi yollamamıza rağmen- yer bulamıyoruz. Ama aynı sayfalarda birilerine yaranma ve adam tutma derdi bayağılaşmış bir şekilde göze çarpıyor. Herkes adamını tutuyor, hiç hoş olmayan bir şekilde adamcılık oynuyor. Bu durumda söyleyecek bir şey kalmıyor.  Aynı şekilde şiir yıllığı çıkaran şair ve yazar ağabeyler de İkindi yağmuru’nu nedense görmezden geliyorlar. Bu konu da ayrıca bizi rahatsız ediyor. Bu kayırmacılığın son bulmasını istiyoruz.

Önemli bir konu da, İkindi Yağmuru’nu konumlandırma problemi. Bir edebi çevre, şair veya yazar üzerinden bize haksız eleştiriler getiriliyor. Biz edebi eserini bizimle paylaşmış herkese aynı mesafede, aynı samimiyetle yaklaşıyoruz. Güzel olanı, iyi olanı söyleme –söylettirme- gayreti içerisindeyiz. Bizim işimiz; iyiyi göstermek , yaptığımız işin hakkını vermek…

İkindi Yağmuru, siz okuyucularımızla gücüne güç katarak, aynı heyecan ve coşkuyla yoluna devam ediyor.

İkindi Yağmuru'nun 19.sayısında yer alan yazı ve yazarlar:

Şiir

Ölümle Kolkola / Sedat Umran

Cool / Cafer Keklikçi

Onmaz Meseller Firarisi / Ünsal Ünlü

Koleksiyon / Rasim Demirtaş

Müzik III / Mustafa Atiker

Tohumun Çilesi / Can Şen

Gel ki, beklemek olsun / Said Ercan

Deneme

Yayıncılık ve Nitelikli Yayıncılık Üzerine / Çetin Şahin

Batı Tefekkürünün Hafakanlı Kumaşı: Sokrates / Serkan Bilge

Hikâye

Bu Hikâye Kötü Olacak / Adnan Büyükbaş

Salâ / H. Hüseyin Göktaş

Film III / Remzi Şimşek

İnceleme

Bahtiyar Vahapzade Vatan-ı Aslisine Döndü / Prof. Dr. Nurullah Çetin

Adem Turan Şiiri Üzerine / Mustafa Celep

Söyleşi

Beşir Ayvazoğlu: " Dil, toplumun ideallerini yansıtır.” Konuşan: Sanem Ataman

Kitap-Eleştiri

Türk Şiirinde Elli Yıllık Hâsıla: İsmet Özel

‘ Of not Being A jew ilâveler ve vaat edilmiş Bir Şiir’ / Ünsal Ünlü

Güneşteki Adamlar / İsmail Demirel

Kazım Karabekir’in Defter-i Hayatı / Kâmil Büyüker

Çeviri Şiir

Şafak Vakti / Huşeng İbtihac

Farsça Aslından Çeviren: Turgay Şafak

Fotoğraf

İrfan Yıldız

Sinema

Sigaraya Dair / Semih Atiş – Remzi Şimşek

Gezi

Sana Buranın Tarihini Anlatayım / Yakup Öztürk

İkindi Yağmuru Dergisi ( Zen Kitabevi)

Sultantepe  Mahallesi Şeyh Camii Sokak 38 /A Üsküdar / İstanbul

e-mail: [email protected]    

Tel: (216) 553 33 73

 

AYBURCU.COM, NİSAN 2009

TANPINAR’IN GÖZÜYLE MEVLANA / MUSTAFA ÖZÇELİK

BENDEKİ SENLER / A. VAHAP DAĞKILIÇ

“İKİNCİ ZAMAN’IN PEŞİNDE II / SEFER GÖLTEKİN

NEREDESİN UYKU / MUSTAFA UYSAL

ELEŞTİRİ VE EDEBİYAT: ÖMER LEKESİZ'LE SÖYLEŞİ / SEFER GÖLTEKİN

ÖZLEM / BİLAL ATIŞ

GİTME DEDİM / NURSEL SAYRAÇ

BENİM İŞİM / AHMET YILMAZ TUNCER

OKUNMAYAN YAZILAR, KARŞILIKSIZ AŞKLAR VE DEREĞİ “SONRADAN ANLAŞILACAK” SANATÇILAR / BARIŞ GÜLEÇ

DERGİ : KERTENKELE – OSMAN ÖZBAHÇE VE AHMET EDİP BAŞARAN KERTENKELE’DE MERCEK ALTINDA / MUSTAFA CELEP

FOTOĞRAF / NİLAY KABAL

HAKSÖZ, NİSAN 2009

“Kur’an’ın aydınlığına doğru” şiarıyla aylık yayını sürdüren Haksöz dergisi 217. sayısı (Nisan 2009) ile 19. yılına girmiş oldu. Tam 18 yılı geride bırakan Haksöz’ün bu ayki ağırlıklı gündemi darbecilik! Dergide seçim değerlendirmesine de yer veriliyor.

Derginin seçim gecesi yazılan bu ayki Gündem yazısında yazılan yerel seçimler değerlendiriliyor. Partilerin gündemine giren konular ile gir(e)meyen konular üzerinden kimliksiz siyasetin zaaflarının işlendiği gündemde, darbe tehditlerine gözlerini kapayan, kimlik-hizmet ayrıştırması içindeki bir siyaset anlayışı ile nereye kadar gidilebileceği sorgulanıyor. Hamza Türkmen ise seçim değerlendirmesinden ziyade “oy verme” tartışmaları üzerinden partisel mücadele yöntemi ve Müslümanların “kimlisel seçim”leri çerçevesinde dikkat çekici analizlerde bulunuyor.

“Darbecilik; Kemalist İdeolojinin İflah Olmaz Hastalığıdır!” manşetiyle çıkan dergide Rıdvan Kaya ve Kenan Alpay darbeciliğin Kemalist bir gelenek olduğuna işaret ederek, Ergenekon ve Kemalist düzen irtibatına ilişkin tespitlerde bulunuyorlar. Ergenekon’un karanlık yüzünü irdeleyen bu yazılarla birlikte Bahadır Kurbanoğlu’nun Mustafa Balbay’ın darbe günlüklerini analiz eden yazısı Ergenekon zihniyetiyle hesaplaşmanın sorumluluğuna ilişkin vurgular taşıyor. Bu çerçevede Mustafa Bulur da medyadaki kalemşorların darbesever tutumunu ve Ergenekon dayanışmasını ironik bir üslupla gözler önüne seriyor.

Bir diğer yazısında düşünce özgürlüğünün “tabusal sınırları”nı ele alan Rıdvan Kaya, Bülent Arınç’ın İstiklal Marşı ile ilgili sözleri üzerinden resmi ideolojinin kutsallarını tartışıyor. Bu bağlamda Özgür-Der’in de 29 Nisan’da başlayacak kapatma davasına ilişkin duyarlılık ve dayanışma çağrısında bulunuluyor.

Muhsin Yazıcıoğlu’nun vefatı dolayısıyla eski dava arkadaşı Burhan Kavuncu, Yazıcıoğlu’nun düşünsel gelişim seyrini dergi okuyucularıyla paylaşıyor.

Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin Sudan Devlet Başkanı Ömer el-Beşir hakkındaki tutuklama kararını çeşitli tartışmalar üzerinden analiz eden Musa Üzer, Darfur’un tarihine ve yaşanan mücadeleye ilişkin ayrıntılı bilgilere yer veriyor. Murat Özer ise ABD Başkanı Obama’nın yeni Afganistan planının nasıl rüşvet ve daha fazla kan içerdiğini ortaya koyuyor.

Yaşanan vahşi cinayetler üzerinden Bünyamin Doğruer gençliğin nereye gittiğini sorgularken Ahmet Örs ise Türkiye’de sendikal mücadelenin önemine; buna karşın mevcut sendikaların pasifliğine ve kimliksizliğine değiniyor.

Derginin bu sayısında usul yazıları da dikkat çekiyor. Bülent Gökgöz, Rasulullah (s)’ın içtihatları üzerinden Kur’an’ın peygamber tasavvuruna ilişkin yaklaşımı ortaya koyuyor. Yazıda hadis usulü ile ilgili kavram analizlerine ve şematik anlatımlara da yer veriliyor. Şükrü Hüseyinoğlu, ritüelleştirilen ancak Müslümanın hayat biçimi olması gereken “zikr” kavramının Kur’an’daki kullanımlarını ayetler ışığında ortaya koyuyor. Cengiz Duman ise kıssa çalışmalarına Muvahhid Kral Talût ile devam ediyor. Duman, Kur’an ve Kitab-ı Mukaddas kaynaklı tarih analizinin yanı sıra yine kıssadan almamız gereken derslere dikkat çekiyor.

II. Meşrutiyet döneminde yayınına başlayan; Mehmed Akif ve Eşref Edib isimlerin yazdığı Afgani ve Abduh’un çıkarttığı Urvetu’l-Vuska çizgisinde olan Sırat-ı Müstakim dergisini analiz eden Asım Öz, derginin evrensel İslamcılık anlayışını gözler önüne seriyor. Derginin çeşitli boyutlarını tartışan Öz, dönemin İslamcı aydınlarının düşünsel ufuklarını da okuyucularıyla paylaşıyor.

Kültür-sanat sayfalarında Haşim Ay, Kürtçe Kur’an çalışmalarına dikkat çekerek toplu çalışma ürünü olan “Wergera Qur’an’a Pîroz Bi Zimanê Kurdî” adlı meal çalışmasını değerlendiriyor. Mustafa Aldı ise Hasan Aycın’ın çocuklara yönelik çizgi hikayeleri üzerinden Aycın’ın sanat anlayışıyla ilgili değinilerde bulunuyor. Mustafa Kıyak ise Shoot On Sight ve Girdap isimli iki film üzerinden 11 Eylül psikolojisinin sinemaya yansımalarını ele alıyor.

Son olarak okuyucuların Haksöz’le dayanışması bağlamında bir çağrıya yer verilen derginin arka kapağı ise Resullulah Muhammed (s)’le ilgili bir kompozisyon çalışmasına yer veriliyor.

İrtibat: 0212 524 10 28

www.haksozhaber.net

TEMRİN, NİSAN 2009

Temrin dergisinin nisan sayısı yayımlandı. Aylık olarak istikrarlı bir şekilde yayın hayatına devam eden dergi bu sayısıyla bir yaşına ulaşmış olmanın mutluluğunu yaşıyor.

Nisan sayısının “editörden” yazısında derginin “okul kimliği”ni devam ettirdiğine dikkat çekiliyor. Dergiye gelen yazıların sahiplerine ayrı ayrı cevap verildiği ifade ediliyor. Derginin her sayısında farklı isimlerin yer alması buna bağlanıyor. Ayrıca yazının ciddi bir sorumluluk gerektirdiğinin altı çiziliyor. Piyasaya yeni çıkan dergilerin gelişigüzel konuları sayfalarına doldurduğu ve sayfa düzenine dikkat edilmediği üzerinde durulan yazıda, bu tür dergilerin edebiyat dünyasında uzun soluklu olamayacaklarına dikkat çekiliyor.

Daha önce Kaşgarlı Mahmut özel sayısıyla dikkat çeken Temrin dergisinin bu ayki sayısında “Dîvânü Lügâti’t-Türk” üzerine yine iki tane yazı yer alıyor. Prof. Dr. Mustafa Cemil oğlu ile bu konuda yapılan röportaj, dikkatle okunmaya değer. Hatice Eğilmez Kaya, yazısında “Türk Düşünce Hayatının Dîvânü Lügâti’t-Türk’teki yansımaları” üzerinde duruyor. Derginin bu sayısında yine tanıdık bir usta kalem selamlıyor okurları: Berat Demirci. “Yahya Kemal’i Dinliyorum Gözlerim Kapalı” isimli kısa denemesiyle okurun zihin ve ruh dünyasını silkeleyen Berat Demirci’nin yazısı satır satır çizilmeyi hak ediyor. Temrin okurunun yakından tanıdığı Melek Altun ve Nazan Özen yeni denemeleri ile bu sayıda yer alıyorlar. Muhammet Çetinkaya ve Hicran Kaya ilk kez nisan sayısında okurun karşısına çıkan diğer deneme yazarları. Öyküde şeniz Bayır, Reyhane Gümüş ve Güzin Akyüz Temrin okurlarının tanıdığı isimler. Kamil Çağlar Aksu ve Nurbanu Akay ise bu sayıda yeni öyküleriyle ilk kez okurun karşısına çıkan isimler. Cansaran Kızıltaş nahif ve içten üslubuyla anlatı tarzında hatırasını kaleme almış. Derginin yayın yönetmeni Uğur Uzunok ise bu sayıda önemli bir inceleme ile okura sesleniyor. Sezai Karakoç’un “Monna Rosa” isimli efsanevi şiirinin tahlilinin yapıldığı yazıda önemli noktalara değiniliyor. Yazı, bir arşiv niteliği taşıyor. Beş tane şiirin yer aldığı bu sayıda Şeref Yılmaz ve Leyla N. Karaca gibi şairlerin yanı sıra şiirleriyle ilk kez okura seslenen Uğur Şen, İsmihan Şimşek ve Mustafa Torun gibi şairler de yer alıyor. Dergi, Mayıs sayısında okurun karşısına sürprizle çıkacağını duyuruyor.

Her ay düzenli yayımlanan dergi, ülke geneline dağılıyor.

İletişim adresi:

www.temrindergisi.com 

[email protected]

(0216) 550 81 51

KERTENKELE, NİSAN 2009

Dergilerin çoğulluğunu önemseyen Asım Gültekin’i selamlıyorum ! dergilerin çoğulluğu içinde iyi işler yapan seçkin ve nitelikli dergiler hâlâ var. Ve varlığını belirginleştiren bir şey daha var: yokluğundan yakındığımız bir şey: ELEŞTİRİ !

Genel edebiyat ortamında ve muhafazakar kesimde kolay ve hazırcı bir hüküm cümlesidir bu: Bizde Eleştiri Yok !

Bu hükmü her yönüyle geçersizleştiren bir dergi olarak gördüğüm KERTENKELE EDEBİYAT VE DÜŞÜNCE dergisi şimdilerde 15. sayısını yayınlamış bulunuyor.

Sessiz sedasız bir dergi değil aslında Kertenkele! Büyük cümleler de kurmuyor. İşi gücü şiir ve titizlikle şiire eğiliyor ve bu anlamda sağduyulu, dengeli, olgun ve mütevazı.

Kertenkele’de ağırlıkta olan yazıları düşündüğümüzde, bu derginin, şiir eleştirisini de gündemine alacak olan genç şaire kılavuz niteliği taşıyan tarafıyla, deyim yerindeyse çantasında hemen her zaman bulundurması gereken ‘başucu niteliğinde  bir dergi’ vasfıyla varlık gerekçesini içeriğinde barındıran  bir yoğunluk ve incelikle yayın dünyasında ve şiir ortamında kendine köklü ve sarsılmaz bir yer ediniyor.

Bu sayısında bu yazılardan C.Ali Ahmet imzalı, Bugünün Türk Şiiri Üzerine Konuşmalar-2  adlı yazı 90’ların önemli şair-eleştirmenlerinden Osman Özbahçe’nin ilk şiir kitabını enine boyuna bütün ayrıntılarıyla çözümleyen, şiirine dair derinlemesine tespitlerde bulunan, ve bugüne kadar yapılmamış incelikte ‘deşen’ tarafıyla ön plana çıkıyor.

Zihnimizi derinleştiren bir yazı da , Şiir İşleri-3 (Dergilerdeki Şiirleri Okurken) adını taşıyor. Bu yazıda Ücra dergisinden Bülent Keçeli, genç şiirin duygusal devrimcilerinden Ahmet Edip Başaran, şiirlerini ilk defa Kertenkele’de yayınlayan 1992 doğumlu Ahmet Çiçek ve Karagöz dergisinden Berk İybar’ın şiirleri , olumlu-olumsuz yönleriyle dengeli bir biçimde eleştiriye tabi tutulmuş.

Kertenkele’de yer alan bir diğer yazı da bu sene içerisinde Ebabil yayınlarından eleştiri kitabı çıkan (İkinci Yeni ve Türk Şiirinde Modernizm) Yakup Altıyaprak imzalı. Altıyaprak ,  80’ler şiirinde önemli bir yeri olan Tuğrul Tanyol’un şiirine dair çözümlemede bulunmuş.

Selçuk Küpçük, Kertenkele’ye müzik yazılarıyla katkıda bulunmaya devam ediyor.

Türkiye’de genç şair olup da Nizar Kabbani’yi tanımayan, tutkunu olmayan yoktur sanırım. Ahmet Edip’in bir Kabbani hayranı olduğunu şahsen biliyorum. Kemal Yüksel imzasıyla yetkin çevirisi yapılan , ‘İsmi Şura Olan Kadını Arayış’ adlı Kabbani’nin bu şiiri, taşıdığı muhalif duruşuyla gündeme denk düşen bir özelliğe sahip.

Geçen senelerde elim bir trafik kazasında kaybettiğimiz, Kertenkele’nin kurucularından Muhammet Esat Eroğlu’nun Hışırtılı Yazılar-1 adlı alıntı yazısı, bir vefa örneği olarak dergide yer alan yazılardan.

Kertenkele’de şiirleri yayınlanan isimlerse şöyle: Bülent Keçeli, İshak Koç, Şinasi Tepe, Ezra Cenker, Abdulkadir Akdemir, Nihat Ağacıkoğlu, Muammer Yavaş.

Kertenkele’ye telefonla veya e-mail atarak katkıda bulunmanız mümkün.

Dengeli ve ölçülü olduğunuz takdirde Kertenkele’de yeriniz her zaman hazır.

Adresler:

[email protected]             

tel: 05055733271/ Mustafa Celep